Versterk onze kernen voor een sterke economie

Op 24 februari 2021

Een sterke lokale economie is een grote motor van welvaart in onze stad. De coronacrisis heeft echter een diep gat geslagen in dat economisch weefsel. Het stqdsbestuur moet nu alles op alles zetten om dit gat opnieuw te dichten. De N-VA denkt mee aan concrete voorstellen ten voordele van ozne lokale economie.

Gemeenteraadslid Patrick Claerhout en tevens oud-schepen van economie nam het gemeentelijk subsidiereglement voor kernversterkende premies onder de loep. "Het reglement dateert van voor de coronacrisis. Ik greep de crisis aan om het reglement eens te gaan herbekijken en stelde vast dat er enkele verbeteringen mogelijk zijn in de afbakening van de kerngebieden. Wie een zaak wil starten in die gebieden kan namelijk aanspraak maken op een premie. We stellen vast dat die afbakening in sommige gevallen te klein is en geen rekening houdt met toekomstige ontwikkelingen. Daarom deed ik een constructief voorstel op de gemeenteraad om dit probleem weg te werken."

Het stadsbestuur wees het voorstel echter af en beargumenteerde dit met een schending van het gelijkheidsbeginsel. Raadslid Wout Patyn weerlegt: "Als je een afbakening maakt dan maak je sowieso een arbitraire keuze in de gebiedsafbakening. Dat wij met dit voorstel nu het gelijkheidsbeginsel zouden schenden, is je reinste onzin."

Ook wees bevoegd schepen Duchi op het feit dat geen gelden voorzien zijn om nog meer premies te voorzien. "Niet waar," vertelt Claerhout. "Er zijn nog maar een tweetal premies uitgereikt, er zitten nog heel wat centen in die pot. Gaan we alles sparen tot het einde van de legislatuur terwijl er nu zaken staan te springen om te beginnen maar net buiten de afbakening vallen? Dit kan toch niet zijn"

Raadslid Patyn vult aan: "Schepen Duchi had ons verzekert bij de begrotingsbespreking dat de gelden voor economie op peil zouden blijven. Dit zei ze nadat we onze bezorgheid geuit hadden over het verdwijnen van het lokaal dienstenpand dat er normaal zou komen op De Nieuwe Markt. Daarvoor was 100.000 gebudgetteerd, maar werd uiteindelijk geschrapt. Die gelden kunnen perfect gebruikt worden in het premiestelsel."

Patyn: "Het is triest dat het stadsbestuur een constructief voorstel op dergelijke manier afwimpelt. Wij reiken de hand om na te denken over onze lokale economie en waar nodig doen wij concrete verbetervoorstellen. Het bestuur wijst echter alles van de hand, al zien we soms later dat ze rekening houden met onze voorstellen zonder het expliciet te erkennen (bijv. de tussenkomst in de handelshuur voor de nieuwe winkelpanden op De Nieuwe Markt). Wij zullen hierop blijven doorgaan en leggen dit voorstel nogmaals neer in de bevoegde commissie. Het bestuur moet op zijn minst eens nadenken over de huidige afbakening. Dit zou de toekomst van onze lokale economie ten goede komen."

Hieronder kan u het voorstel lezen zoals Claerhout het bracht op de gemeenteraad:

"De coronacrisis heeft een grote impact gehad op onze lokale Harelbeekse economie. Winkels moesten meer dan een keer hun deuren sluiten, onze horeca is tot op heden nog steeds toe en de ware economische impact is nog steeds onduidelijk.

Onze stad zal in de toekomst elke mogelijke investering in onze lokale economie, en nu meer dan ooit, kunnen gebruiken. Alleen zo zal Harelbeke een welvarende stad blijven. Dit gecombineerd met een tendens om meer lokaal te winkelen, maakt dat een goed bloeiende lokale economie van groot belang is.

In deze optiek werd indertijd een reglement ‘toekomstvisie lokale economie’ goedgekeurd in deze gemeenteraad. De coronacrisis dwingt ons om dit reglement vroeger dan gepland te evalueren. Net daarom willen we vanuit onze fractie een aanpassing voorleggen om het reglement performanter te maken om onze lokale economie in de toekomst nog beter te wapenen tegen alle uitdagingen.

Kerngebieden

In het reglement wordt een kerngebied afgebakend in het centrum van Harelbeke, alsook in de deelgemeenten. Het nut van dergelijke afbakening, namelijk een sterke focus op handel en horeca, staat voor ons niet ter discussie. Wel lijkt het ons nuttig om de afbakening an sich te herbekijken.

Nu zien de verschillende kerngebieden er als volgt uit:

• Harelbeke: De Nieuwe Markt (een deel van de Vrijdomkaai, de Marktstraat, de Leistraat, de Hospitaalstraat en Marktplein) aangevuld met de Stationstraat en een deel van de Noordstraat
  • Bavikhove: het gebied gelegen tussen de Tramstatie en het kruispunt Bavikhoofsestraat-Europastraat, een deel van de Bruydelstraat
  • Hulste: Hulstedorp
  • Stasegem: een deel van Stasegemdorp en een deel de Gen.Deprezstraat

Graag hadden we graag een wijziging doorgevoerd in de kerngebieden van Bavikhove en Hulste, dit namelijk door de afbakening her in te richten met het gebruik van een perimeter. De huidige werkwijze van benoemen heeft immers het nadeel dat sommige straten, hoewel zeer nabij de kern van het centrum, niet tot het kerngebied behoren en bijgevolg ook geen aanspraak kunnen maken op de regelen van het reglement. Dit brengt ons tot de volgende aanpassingen:

• Bavikhove: het instellen van een perimeter van 100 meter. Daarmee wordt het eerste deel van de Vlietestraat en het eerste deel van de Kervijnstraat wel meegenomen in het kerngebied. In een toekomstontwikkeling van de Torengalm kan dit zijn nut bewijzen. Het middelpunt van de perimeter wordt ingesteld in het midden van de straat voor de woning met huisnummer 10, Bavikhovedorp.
  • Hulste: voor Hulste zou een perimeter van 75 meter reeds volstaan om de eerste delen van de Brugsestraat, de Kasteelstraat en de Vlietestraat mee te nemen. Het middelpunt van de perimeter wordt ingesteld in het midden van de straat voor de woning met huisnummer 14, Hulstedorp.

Met het gebruik van de perimeters willen we onze kerngebieden versterken ten gunste van onze lokale economie. Dit is uiteraard geen heiligmakende oplossing en wonderlijke toverformule die automatisch zal leiden tot bruisende kernen, maar het is een kleine maatregel die weldegelijk een verschil kan maken.

Een maatregel die in de toekomst ook nuttig kan zijn voor nieuwe ontwikkelingen, denk maar een de ontwikkeling van de Zandbergwijk.
--
De gemeenteraad keurt een aanpassing op het reglement ‘toekomstvisie lokale economie’, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 17.02.2020, goed luidend als volgt:

Artikel 1: ‘Artikel 1: Definities’ en de daaronder vallende ondertitel ‘1.2. Dorpskern’ wordt als volgt aangepast:

1.1. Dorpskern
De kernen van Bavikhove, Hulste zoals weergegeven in de vastgestelde perimeters:

De kernwinkelgebieden Bavikhove en Hulste worden ingericht met behulp van een perimeter zoals aangeduid op onderstaande kaarten, respectievelijk met een perimeter van 100 meter en 75 meter. Het middelpunt van de perimeter in Bavikhove wordt ingesteld in het midden van de straat voor de woning met huisnummer 10, Bavikhovedorp. Het middelpunt van de perimeter in Hulste wordt ingesteld in het midden van de straat voor de woning met huisnummer 14, Hulstedorp.

Zie de bijgevoegde pdf aan de rechterzijde van deze webpagina voor de bijhorende kaartjes