U bent hier
Programma 2024
Hier vindt u het volledige programma van N-VA Harelbeke voor de verkiezingen van 13 oktober 2024.
Thuis in Harelbeke
Beste Harelbekenaar,
Op 13 oktober krijgt u de kans om de koers van onze geliefde stad te bepalen. N-VA Harelbeke staat klaar om met vastberadenheid en passie te strijden voor uw belangen. Ons doel? Een stad creëren waarin elke inwoner zich thuis voelt: ‘Thuis in Harelbeke’.
De afgelopen zes jaar hebben we van de zijlijn gezien hoe een bestuur veel beloofde, maar weinig realiseerde. Het was tijd voor woorden zonder daden. Wij zeggen: tijd voor verandering! N-VA Harelbeke is vastbesloten om de daad bij het woord te voegen en daadwerkelijk het verschil te maken.
Onze prioriteit is om Harelbeke als een goede huisvader te besturen. We zullen een strikter financieel beleid hanteren, waarbij elke euro efficiënt wordt besteed en ten goede komt aan onze stad. We zetten in op een verlaging van de opcentiemen in plaats van verhogingen en zorgen ervoor dat gemaakte plannen daadwerkelijk worden uitgevoerd.
Cultuur, toerisme en lokale economie krijgen de aandacht die ze verdienen. We willen van Harelbeke een bruisende stad maken waar het niet alleen prettig wonen is, maar ook een plek is om volop van te genieten en te leven.
Onze stad moet een plek zijn waar u zich veilig en vlot kunt verplaatsen. We zullen investeren in betere fietspaden, voldoende parkeergelegenheid en veilige verkeerszones. We zorgen ervoor dat de straten goed verlicht zijn, zodat u ook 's avonds veilig kunt genieten van alles wat Harelbeke te bieden heeft.
Ook een groene stad is voor ons essentieel. We zetten ons in voor de bescherming van groene zones en geven speciale aandacht aan het provinciaal natuurdomein De Gavers. Het marktplein met de markttuin moet herzien worden om het optimaal te benutten. Een schone stad zonder onkruid en zwerfvuil is een must, net als het opknappen van verouderde sites zoals Ter Gavers/RMS en het Moleneiland. Geplande projecten zoals site De Mol en Bavikhove moeten zorgvuldig tot stand komen met aandacht voor alle betrokkenen.
Onze aandacht gaat ook uit naar zowel senioren als jongeren. We willen de zorg voor ouderen betaalbaar houden en het jeugdcentrum TSAS opfrissen. We streven naar meer ontspanning voor jongeren en willen beter samenwerken met onze jeugd- en sportverenigingen.
Op 13 oktober kunt u kiezen voor verandering en vooruitgang. N-VA Harelbeke belooft niet alleen veel, maar is klaar om die beloftes om te zetten in concrete resultaten. Daarvoor hebben we uw steun nodig. Voor een sterker, bruisender en leefbaarder Harelbeke, stem op N-VA.
Harelbeke is een bruisende stad
Van een stad een gemeenschap maken, dat is voor N-VA Harelbeke de echte uitdaging. Het belang van een sterk sociaal weefsel in buurten en wijken kan niet onderschat worden. Een stad, wijk of buurt die aan elkaar hangt, zet dingen in beweging en zorgt voor gelukkige en gezonde bewoners.
Wat mensen in hun vrije tijd doen, kan perfect bijdragen aan de versterking van deze sociale cohesie. Denk maar aan het culturele en sportieve aanbod, het verenigingsleven, het vrijwilligerswerk, de buurt- en wijkwerking en de jeugdwerking in de stad. Allemaal ideale en noodzakelijke bouwblokken om mensen bij elkaar te brengen en hun banden te versterken.
Een gevarieerd cultuuraanbod is nodig voor een levendige en verbonden stad. Er moet voor elk wat wils zijn binnen het cultuuraanbod. Samenwerking met de Harelbeekse feestcomités, die al sterk werk leveren, blijft daarom essentieel. Sterke buurten en wijken vormen de basis van een gelukkige lokale gemeenschap. Daarom is het belangrijk om daar de cohesie te bevorderen. Wij zijn dan ook voorstander van het faciliteren en ondersteunen van straatfeesten.
Harelbeke is de muziekstad bij uitstek. Dit DNA moet bewaard en gekoesterd worden. Met de N-VA willen we ons erfgoed en tradities, die dicht bij de mensen staan, in stand houden. Door voldoende aandacht te schenken aan het muziekleven, de fanfares, onze componisten en de academies, herinneren we onze stadsgemeenschap aan de rijke geschiedenis die we met ons meedragen.
Een cultuurinfrastructuur die voortreffelijk is, is waar wij naar streven. Daarom moet onze stad voldoende budget vrijmaken om te kunnen voorzien in de renovatie, of zelfs nieuwbouw, van onze gebouwen. Zo willen we een nieuw eigentijds cultureel centrum realiseren in het hart van de stad. Onze bibliotheek blijft succesvol met stijgende bezoekersaantallen, en wij willen deze groei verder stimuleren door meer literaire tentoonstellingen aan te bieden.
Wij staan open voor projecten die onze stad bruisender en welvarender maken. Wij zijn dan ook voorstander voor een bruisender stadscentrum met heel wat activiteiten. Echter erkennen we dat de omvangrijke plannen binnen VT2035, zoals de nieuwe evenementenhal en het Forestiersstadion, mogelijk een herevaluatie vereisen. We moeten deze grote projecten zorgvuldig evalueren en zorgen dat ze optimaal bijdragen aan de bruisende toekomst van Harelbeke.
We moeten het toerisme in onze stad meer promoten. Onze aanwezigheid in kranten kan flink verbeteren. De city-marketeer moet, samen met een volwaardig toerismekantoor, alle troeven van onze stad uitspelen, ook in functie van onze handelaars. Vooral het provinciaal domein De Gavers moeten we meer in de verf zetten in dit verhaal. Zo willen we de verbinding met de Gavers verbeteren en een aantrekkelijke groene route van het centrum van de stad en ons station naar het natuurdomein ontwikkelen.
Stad Harelbeke speelt een belangrijke rol als regisseur door het bestaande aanbod aan toerisme en lokale horeca te promoten en te ondersteunen. We moeten meer inzetten op beleving en de link tussen toerisme en onze horeca versterken, bijvoorbeeld door culinaire routes te creëren en lokale streekproducten te promoten. Ook het maken van onderleggers/placemats met de Harelbeekse horeca kan hierbij helpen.
Daarnaast hebben we veel toeristische wandel- en fietsroutes in Harelbeke, waarbij de erfgoedapp een waardevolle aanvulling is. Toch blijft het belangrijk om de infrastructuur te verbeteren door bijvoorbeeld extra zitbankjes te plaatsen langs de routes. Ook private initiatieven die bijdragen aan ons toerisme verdienen meer ondersteuning en waardering, zoals de historische wandeling in Stasegem.
We willen in samenwerking met de feestcomités inzetten op meer en sterkere evenementen die Harelbeke aantrekkelijker maken. Het marktplein moet hierbij optimaal worden benut om het centrum levendiger te maken. Vergroening van het plein is wenselijk, maar hoeft niet ten koste te gaan van de bestaande parkeerplaatsen. Ook digitalisering, de komst van publieke wifi en digitale infoborden kunnen het toerismebeleid ondersteunen.
Sport is erg belangrijk als sociaal bindweefsel. Het is belangrijk dat iedereen kan participeren, hetzij door zelf mee te sporten, hetzij door je als vrijwilliger te engageren binnen een club. N-VA Harelbeke wil daarom een aangenaam sportklimaat creëren waarin sport zijn sociale, gezondheids- en gemeenschapsbevorderende rol kan spelen. De stad moet een actieve rol opnemen om haar inwoners te stimuleren, activeren en begeleiden tot een kwaliteitsvolle sportbeleving in hun omgeving.
De stad is echter niet de enige verantwoordelijke voor het lokale sportaanbod. Er zijn talloze sportclubs die meer betekenen voor het sportweefsel in de stad dan het stadsbestuur. Het is daarom belangrijk om deze clubs te ondersteunen en te betrekken bij zowel het beleid als de uitvoering. We streven zo naar een breed gedragen en kwalitatief sportbeleid en -aanbod.
Een kwalitatieve sportbeleving vereist de juiste infrastructuur. Een middelmatige infrastructuur is voor ons niet voldoende; onze infrastructuur moet top zijn. Daarom moeten we als stad middelen vrijmaken voor voldoende (indoor) sportfaciliteiten, en verdienen onze sportvelden kunstgras. Ook nieuwe sportvormen moeten onze aandacht krijgen. Intergemeentelijke samenwerking is hierbij eveneens belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan het realiseren van zwemgelegenheden, met name voor onze schoolgaande jeugd en zwemlessen. Zwemwater moet een plek krijgen in onze stad.
Ook onze sportcomplexen moeten voldoende kwaliteit en capaciteit waarborgen voor onze clubs. Dit vereist gerichte renovaties en vernieuwingen waar nodig. Het is belangrijk om hierin weloverwogen keuzes te maken en te focussen op duurzame oplossingen die bijdragen aan de beleving van al onze inwoners. Denk bijvoorbeeld aan de site Bavikhove, waarbij het sportcomplex wordt uitgebreid tot een veelzijdig vrijetijdscomplex, dat ook onze academies en verenigingen ten goede zal komen.
We blijven onze talrijke Harelbeekse sportevenementen zoals loopwedstrijden en wielerkoersen promoten en ondersteunen, zolang deze budgettair haalbaar zijn. Deze evenementen dragen niet alleen bij aan de sportieve uitstraling van onze stad, maar versterken ook het gemeenschapsgevoel.
Harelbeke heeft tevens een sterke jeugdwerking. Er is een jeugdraad die waardevol advies verleent, er zijn tal van hechte jeugdverenigingen en vrijwilligers actief in onze stad die we moeten blijven ondersteunen, en met het jeugdhuis De Salamander heeft de jeugd haar eigen stek. Het jeugdcentrum TSAS verdient echter een opwaardering om meer jongeren aan te trekken en de beleving te vergroten.
We stimuleren het gebruik van multifunctionele scholen en pleiten voor voldoende jeugdlokalen, speelpleintjes en speelbossen. Onze stadslokalen moeten maximaal waar mogelijk ter beschikking gesteld worden van de lokale verenigingen en dit tegen een zo laag mogelijk tarief. Er kan ook gewerkt worden met een gunsttarief voor lokale verenigingen. Ook een centrale jeugdsite, met informatie over het bestaande aanbod en activiteiten, blijft voor ons een must.
Harelbeke is een verantwoordelijke stad
N-VA Harelbeke staat voor een verstandig lokaal bestuur dat de belangen van haar inwoners centraal stelt. Om dit te doen, zorgen we dat onze eigen werking ten dienste staat van de burgers. We streven naar verantwoordelijk financieel bestuur, een modern personeelsbeleid en een betrouwbare dienstverlening. We geven ons beleid vorm met een toekomstideaal als doel en een langdurige houdbaarheid als maatstaf.
Goed huisvaderschap staat voorop in ons beleid. Gezond budgetteren ligt ons nauw aan het hart. Uw belastinggeld zijn de stadsinkomsten waarmee zorgzaam mee moet worden omgesprongen. Het stadsbestuur moet daarom duurzaam budgetteren en de juiste keuzes maken voor investeringen. Gerichte besparingen doorvoeren, gaan geldverkwisting tegen en zorgen voor een budgetwinst op andere terreinen. Dit vereist een nauwe samenwerking tussen alle departementen.
Aan het begin van de legislatuur voeren we een grondige uitgaventoets uit: alle uitgaven worden nauwgezet doorgelicht en waar nodig geschrapt. Zo kunnen er weldegelijk bepaalde kosten, zoals de peperdure elektrificatie van het wagenpark van de stad, achterwege gelaten worden. Grote geplande projecten, zoals site De Mol, worden kritisch bekeken en waar nodig bijgestuurd. Op deze manier willen we bij het opstellen van het nieuwe meerjarenplan elke euro efficiënt en effectief besteden. Zo streven we ernaar de belastingen te verlagen, met name de verlaging van de opcentiemen op de Onroerende Voorheffing.
Door te zorgen voor een gezonde financiële situatie kunnen we ook blijven investeren in belangrijke projecten en diensten. We streven naar een hogere investeringsgraad ten opzichte van het huidige niveau, met de focus op verantwoorde investeringen voor de toekomst van onze stad. De stedelijke taakstelling moeten we herevalueren. Dienstverlening moet niet noodzakelijk op het niveau van de stad gebeuren. Waar mogelijk kijken we over de grenzen om via samenwerkingen onze inwoners de beste dienstverlening te geven aan de beste prijs.
De gemeenteraad is wat ons betreft het hart van de democratie. Verkozenen moeten hun verantwoordelijkheid kunnen en durven opnemen. Het is in de eerste plaats aan hen om de inwoners uit te leggen waarom bepaalde beslissingen genomen worden. Voor de burgers moet het duidelijk zijn wat voor hen en de gemeenschap het voordeel is, nu – maar ook op langere termijn. Wij pleiten dan ook voor een transparanter bestuur. Een bestuur waar gemeenteraadsleden schriftelijk bevraagd kunnen worden, en de gemeenteraad live wordt uitgezonden zodat u kan meeluisteren. Ook de financiële cijfers moeten transparanter en beter toegankelijk gemaakt worden voor het ruime publiek, bijvoorbeeld via een begrotingsapp.
Een lokaal bestuur kan pas goed werken als ze kan rekenen op deskundige medewerkers. Met een modern personeelsbeleid kunnen we deze krachten vinden en behouden. We moeten de herorganisatie van de administratie nauw opvolgen en efficiëntiewinsten binnen onze eigen werking realiseren. Dit betekent dat we goede medewerkers belonen en ervoor zorgen dat medewerkers wiens takenpakket niet langer aansluit bij de noden, een nieuwe richting of rol krijgen. De personeelskosten van onze stad zijn zeer hoog en als N-VA willen we deze middelen ten volle inzetten ten dienste van onze inwoners.
We staan voor een neutrale overheid. Onze burgers hebben recht op een neutrale en onpartijdige dienstverlening. Die neutraliteit en onpartijdigheid worden zichtbaar gemaakt door een neutrale kledingstijl voor personeel dat rechtstreeks in contact komt met onze burgers in de openbare dienstverlening. Religieuze of ideologische/politieke symbolen zijn dus niet toegelaten in deze functies.
De stad moet zorgen voor een betrouwbare dienstverlening voor haar inwoners. Het optimaliseren van de dienstverlening kan niet zonder verdere digitalisering; denk hierbij aan het aanvragen van subsidies en erkenningen. Dit draagt bij aan de efficiëntie en vereenvoudiging van processen. De integratie van Mijn Burgerprofiel is al een goede zaak. Maar digitalisering brengt ook risico’s met zich mee. Als N-VA beklemtonen we dan ook de nood aan cyberbeveiliging om de privacy van onze burgers te garanderen. Het is van groot belang dat elektronische diensten grondig worden getest voordat ze worden uitgerold.
Harelbeke is een bereikbare stad
Nergens staan er meer files dan in Vlaanderen, en het aantal verkeersdoden ligt nog altijd hoog. Daarom moet verkeersveiligheid onze topprioriteit zijn op het vlak van mobiliteit. We moeten investeren in een veilige infrastructuur: meer en betere fietspaden, aangepaste schoolomgevingen en een weginrichting die aangepast is aan het verkeer – door een toekenning van de juiste wegcategorie. Gevaarlijke punten, zoals oversteekplaatsen, moeten in kaart worden gebracht en aangepakt.
Onze stad verdient wegen die systematisch worden onderhouden en vernieuwd. We pleiten voor meer investeringen om onze wegen en fiets- en voetpaden optimaal te kunnen onderhouden. We kiezen voor een strategische aanpak, waarbij we niet zomaar alles ondoordacht openbreken. Lokaal focussen we niet op dure en onhaalbare projecten zoals grote omleidingswegen, maar opteren we wel voor verstandige investeringen, die binnen een redelijke termijn een effectieve verbetering van de verkeerssituatie opleveren. Doorgaand verkeer moet vlot kunnen doorstromen en waar mogelijk gescheiden worden van het plaatselijk verkeer.
Ook verkeersremmende maatregelen zijn nodig in de stad, maar altijd met oog voor een goede en vlotte verkeerscirculatie. Wij zijn geen verdediger van mobiliteitsknips. Deze verplaatsen het verkeer naar omliggende straten en hinderen de hulpdiensten bij snelle interventies. Er zijn andere verkeersremmende maatregelen om de veiligheid in onze stad te waarborgen. Ook eenrichtingsverkeer is voor ons een optie, zolang de verkeerscirculatie behouden blijft.
We moeten verstandig omgaan met de inrichting van fietsstraten. Fietsstraten zijn waardevol waar ze echt nodig zijn, zoals in drukke centra en op routes met veel fietsverkeer. Overmatig gebruik kan leiden tot verwarring en vertraging. Daarom moeten we onnodige fietsstraten terugdraaien of inkorten. De zone 30-gebieden zijn dan weer belangrijk voor de veiligheid in onze dorpskernen, woonwijken en schoolomgevingen met veel voetgangers en fietsers.
We merken tevens dat er heel wat animo heerst over het doven van de straatverlichting ’s nachts. Een bereikbare en leefbare stad vereist voldoende verlichting, want openbare verlichting draagt bij aan de veiligheid in onze stad. Wij zijn dan ook voorstander van het dynamisch lichtplan waarin moderne technologie, zoals dynamische LED-verlichting, zijn plaats heeft. Hierdoor kunnen we niet alleen de verlichting efficiënter beheren, maar ook zorgen voor energiebesparing. Momenteel is 50% van de lichtpunten verled. We zijn ervan overtuigd dat, zodra 75% van de lichtpunten verled is, alle lichtpunten gestuurd kunnen branden, zodat de stad ook 's nachts goed verlicht is.
Als voorstander van een kwaliteitsvol fietsbeleid moeten we blijven inzetten op de aanleg van meer fietspaden, bij voorkeur afgescheiden van de rijweg. Een goed ontwikkeld tragewegenbeleid is belangrijk, omdat het onze burgers in staat stelt om veilig en snel doorheen Harelbeke te fietsen, met de Gavers als groene long op de route. Inzetten op asverbindingen is essentieel om een vlotte mobiliteit te creëren in onze stad. De uithoeken moeten vlot verbonden zijn met het handelscentrum en het station. Hierbij moeten we ook aandacht besteden aan het onderbreken van de fietsautostrades richting Kortrijk (langs de Leie en kanaal Bossuit-Kortrijk) in het plan B-K.
We moeten ook steeds voldoende (overdekte) fietsenstallingen voorzien, niet alleen op druk bezochte plaatsen zoals het station, maar ook zeker bij onze handelszaken. Die fietsenstallingen moeten vanzelfsprekend bewaakt worden om elke vorm van vandalisme en diefstal tegen te gaan. Het is eveneens belangrijk om onze fietsroutes fietsvriendelijk in te richten met bruikbare tools. Zo moeten we de bestaande fietsherstelzuilen en openbare fietspompen beter onderhouden.
De N-VA is voorstander van basisbereikbaarheid. Wat telt, is dat de reiziger vlot zijn bestemming bereikt. In Harelbeke staan we nog te vaak vast in het verkeer. We kunnen het fileprobleem alleen oplossen door op verschillende vervoermiddelen tegelijk in te zetten. Wij willen dat elk vervoermiddel een juiste plaats krijgt in het verkeer. Daarom bouwen we verder aan netwerken voor zowel voetgangers, fietsers, automobilisten als het openbaar vervoer, waarbij we geval per geval naar de beste oplossing zoeken. Wij stimuleren bijvoorbeeld sterke verbindingen tussen de deelgemeentes door middel van het openbaar vervoer.
Het creëren van een mobipunt past perfect in dit verhaal. Een mobipunt is een plaats waar verschillende vervoermiddelen samenkomen en goed op elkaar zijn afgestemd. Daar kan je vlot overstappen van trein op bus, of van bus op deelsystemen zoals fietsen of auto's. Ook onze vervoerregio vormt een belangrijk platform om de mobiliteit in onze regio voor iedereen te garanderen. We spelen dan ook een actieve rol binnen de vervoerregio. Dit is belangrijk om mobiliteitsproblemen over gemeentegrenzen heen te bekeken en samen te werken aan oplossingen.
Wij willen geen blind pestbeleid voor autobestuurders. We zetten in op een correct en modern parkeerbeleid. Een beleid dat naast de inwoners ook rekening houdt met onze lokale handelaars. Dit houdt in dat er voldoende parkeerplaatsen zijn om de toegankelijkheid en het gemak voor iedereen te waarborgen. We brengen het parkeerbeleid in kaart en zorgen ervoor dat er voldoende parkeerplaatsen behouden blijven. Het parkeerbeleid moet ook helder zijn, met duidelijke communicatie en bewegwijzering, bijvoorbeeld rondom de markt. Door het invoeren van dynamische verkeersborden, kan het parkeerbeleid zich aanpassen aan de gevoeligheden van onze stad.
Harelbeke is een welvarende stad
Als N-VA dragen we het lokaal economisch weefsel een warm hart toe. We ondersteunen iedereen die onderneemt en werkt, en geven het lokaal ondernemerschap maximale kansen. Dit doen we door in te zetten op kernversterking en een ondernemersvriendelijk klimaat te creëren.
Kernversterking
De stadskern, maar ook de kernen van onze deelgemeenten, moeten we koesteren en blijven versterken. Leefbaarheid staat hierbij centraal en houdt rechtstreeks verband met de aantrekkelijkheid van de kern voor zowel eigen inwoners als bezoekers. Een leefbare kern staat voor ons gelijk aan een bereikbaar centrum met een divers en kwaliteitsvol aanbod aan handel, horeca en recreatie.
Om ondernemers te stimuleren hun zaak in één van onze kernen te vestigen, hanteert de stad een reglement voor kernversterkende maatregelen. Dit omvat onder andere een verhuispremie, starterspremie of een tegemoetkoming in de huurprijs. Dergelijke premies kunnen zeker hun nut bewijzen en ook helpen om meer leuke, innovatieve en creatieve zaken aan te trekken. Daarnaast kan ook een verlaging van de opcentiemen op de Onroerende Voorheffing, een van onze prioriteiten, een positieve invloed hebben.
Het is noodzakelijk om het kernwinkelgebied duidelijk af te bakenen, maar hierbij willen we ook kritisch kijken naar de huidige indeling. Sommige straten, hoewel zeer nabij het centrum, vallen nu buiten het kerngebied en kunnen daarom geen aanspraak maken op de voordelen van het reglement. Wij willen dan ook een herinrichting van deze afbakening met behulp van een perimeter. Dit kan weldegelijk een verschil maken om de kernen bruisender te maken.
Naast handel en horeca willen we ook aandacht vestigen op toerisme en cultuur, een verzorgde publieke ruimte en toegankelijke publieke dienstverlening. We willen vermijden dat Harelbeke een doorrijstad wordt en moeten in plaats daarvan nog veel meer inzetten op beleving. Dit omvat een mooi open evenementenplein met zitbanken, groen in het straatbeeld, voldoende en veilige fietsenstallingen, en ook kunst.
Ook onze wekelijkse markten, zoals de donderdagmarkt in Harelbeke, krikken de leefbaarheid van onze stad op. Ze zijn een perfect voorbeeld van hoe je burgers kunt samenbrengen en hen de mogelijkheid geeft om dagverse producten te kopen. We willen daarom ook meer inzetten op de markten in onze deelgemeenten, zoals Bavikhove, en onze ambulante handelaars verder ondersteunen.
Ondernemingsvriendelijke stad
Het lokaal ondernemerschap vormt de basis van onze welvaart, zorgt voor tewerkstelling en draagt bij tot het welzijn van onze burgers. Daarom willen we ook maximaal kansen bieden aan zelfstandige ondernemers en bedrijven. We pleiten voor een positief, open en ondersteunend beleidskader en hebben steevast oog voor de belangen van onze lokale economische actoren.
We moeten onze Harelbeekse ondernemers meer in het licht zetten. Het organiseren en aanmoedigen van evenementen zoals ondernemersrecepties, handelsbeurzen, bierfestivals, foodtruckfestivals, open industrie- of bedrijfsdagen en lokale jobbeurzen blijft een prioriteit. Deze initiatieven brengen onze gemeenschap samen en bieden ondernemers waardevolle kansen om hun netwerk te vergroten en hun activiteiten te promoten. Sterke ondersteuning van het handelscomité is belangrijk. Ook moeten we inzetten op de city-marketeer die zich tevens richt op toeristische en culturele initiatieven, wat wederom ten goede komt aan onze lokale ondernemers.
Om een ondernemingsvriendelijk klimaat te creëren, moeten we onze ondernemers de ruimte geven om te ondernemen. We beperken de administratieve last voor hen zoveel mogelijk en optimaliseren verder het ondernemersloket (e-loket). Dit loket fungeert als een centraal informatie- en aanspreekpunt, waardoor ondernemers snel en efficiënt geholpen worden met al hun vragen.
In onze stad moet ook voldoende plaats blijven voor onze ondernemers. Daarom willen we blijven inzetten op onze bedrijventerreinen. Dit door hergebruik en reconversie van bestaande gebouwen en gronden (hybride- of agro-industrieterreinen) of invoering van nieuwe terreinen en door de ontplooiing van watergebonden bedrijven.
Om ons ondernemingsvriendelijke klimaat in de toekomst te bewaren, blijven investeringen broodnodig. Daarom moeten we als stad voldoende middelen vrijmaken om jonge ondernemers te stimuleren en te ondersteunen. Ook belastingkorting en -vereenvoudiging voor onze Harelbeekse ondernemers maken deel uit van dit verhaal. Het is belangrijk om een gunstig investeringsklimaat te creëren voor ondernemers zodat de werkgelegenheid gegarandeerd blijft.
De werkgelegenheid in Harelbeke is hoog, en we willen deze positieve trend voortzetten. Werkgelegenheid is niet alleen cruciaal voor onze economische groei, maar ook een effectieve manier om armoede te bestrijden. Ons standpunt is gebouwd op volgende drie hoekstenen.
Werk als hefboom voor sociale cohesie en maatschappelijke integratie
Tewerkstelling is voor ons een hefboom voor sociale cohesie en maatschappelijke integratie. Als partij zetten we in op activering van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We kiezen hierbij voor een evenwicht tussen rechten én plichten voor werkzoekenden. Werkzoekenden garanderen we het recht op begeleiding, opleiding en tijdelijke werkervaring in lokale tewerkstellingsprojecten. Tegelijk hebben werkzoekenden de plicht om positief in te gaan op een passend jobaanbieding.
Werken in eigen streek
Tewerkstelling is voor ons ook een bron van welvaart en welzijn voor de stad. Op lokaal vlak brengen we het onderwijs en de bedrijfswereld met elkaar in contact. Op deze manier maken we onze leerlingen bewust van toekomstige jobmogelijkheden in hun eigen stad en streek. Bovendien faciliteren we de ontmoeting tussen ondernemingen en potentiële werknemers.
Activeren via sociale economie
Op lokaal vlak zien we sociale economie als een hefboom voor de activering van specifieke doelgroepen, zoals mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en personen met een arbeidshandicap. Voor ons mag de sociale economie geen oneerlijke concurrentie voeren met de reguliere economie en de tewerkstelling in het normaal economisch circuit (NEC) niet verdringen. Via sociale economie leggen we de focus op een maximale doorstroming naar het NEC en creëren we kansen voor een duurzame tewerkstelling van doelgroepwerknemers. Voor sommige mensen erkennen we de meerwaarde van een warme opvang binnen de sociale economie.
Vlaanderen is een kenniseconomie. Toponderwijs in het hart van onze gemeenschap is dus prioritair. Onze stad moet blijven inzetten op sterk en kwaliteitsvol lokaal onderwijs.
Stedelijk onderwijs is voor onze partij een troef om te werken aan kwaliteitsvol en bereikbaar onderwijs voor elk kind, ongeacht hun thuissituatie en rekening houdend met de capaciteiten van elk kind. Wij zien het aanbieden van onderwijs als een kerntaak voor de stad. Wij kunnen als inrichtende macht zelf instaan voor sterk en kwaliteitsvol onderwijs. Nabijheid van (basis)onderwijs is een belangrijke pijler. Onze scholen moeten uitgroeien tot motor voor gemeenschapsvorming. Dit is het standpunt dat wij als partij al jarenlang met kracht verdedigen. In lijn met deze visie vinden wij het belangrijk om te investeren in nieuwe infrastructuur. Daarom zijn wij voorstander van de bouw van een nieuwe school voor de Stedelijke Basisschool in Hulste.
Als N-VA willen we ook actief inzetten op het optimaal benutten van de bestaande schoolinfrastructuur. Met onze partij pleiten wij voor multi-inzetbare scholen, wat het concept school een ruime(re) invulling geeft. We moeten onze schoolgebouwen ook buiten de schooluren openstellen voor het verenigingsleven, zoals voor sociale en culturele nevenfuncties. Voor ons is dit niet alleen een kwestie van efficiëntie, maar ook van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Als kloppend hart van onze samenleving draagt de school bij tot het versterken van het sociale en lokale weefsel.
Harelbeke speelt reeds een rol in het flankerend onderwijsbeleid, maar wij opteren voor een verdere uitbouw. We moeten die opportuniteit optimaal invullen. Dat kan bijvoorbeeld door ouders meer te betrekken bij de opleiding van hun kind en aandacht te schenken aan de taalproblematiek bij achterstand. Dat komt uiteindelijk onze hele lokale (school)gemeenschap ten goede. Kinderen leiden naar onze kunstacademies zorgt ervoor dat ze ook na de schooluren creatief bezig blijven en bijleren. De academies zijn immers voor iedereen. Hierin zijn brugfiguren een uitstekend middel om dit proces te bespoedigen.
Hierin voeren we ook een actief Nederlandstalig taalbeleid. Onze Nederlandse taal blijft de voertaal in onze schoolgemeenschap. Inzetten op lezen en schrijven is voor ons dan ook cruciaal. Alleen door dezelfde taal te spreken zullen ook nieuwkomers zich kunnen integreren in onze samenleving. Daarom ondersteunen we laagdrempelige initiatieven en leesbevorderingsprogramma’s. We zijn eveneens voorstander van taalbaden en zomerscholen om taalachterstanden weg te werken. Ook streven we naar het gebruik van het Nederlands in de communicatie met ouders.
Inzetten op kwaliteitsvol onderwijs betekent ook dat we besparen waar mogelijk, om de vrijgekomen middelen vervolgens gericht elders te herinvesteren. Een mogelijke besparing, die we eerder hebben doorgevoerd, is het geleidelijk verder afbouwen van het aantal onderwijsuren betaald door de stad (PWB-uren). Daarnaast kunnen verdere vereenvoudigingen bijdragen aan een efficiënter onderwijsbeleid.
Een langetermijnvisie is belangrijk voor het Harelbeeks onderwijs. Een visie die rekening houdt met nieuwe onderwijsmethodes zoals co-teaching. Ook het inschrijvingsbeleid werd onder de loep genomen. Een vrije schoolkeuze vormt de basis van dit beleid. Ouders kiezen met zorg een school uit voor hun kind. Door het Centraal Aanmeldingsregister hebben, bij capaciteitsproblemen, alle ouders evenveel kans om hun kind in te schrijven in een school van hun keuze en ontstaan er geen wachtrijen aan de schoolpoort. Dit zorgt voor een transparant en rechtvaardig proces.
Er werden stevige stappen gezet in de digitalisering van ons onderwijs. Het is dan ook essentieel dat we deze lijn blijven voortzetten. Kinderen moeten ook nog meer in contact gebracht worden met cultuur, sport en milieu. De vandaag de dag georganiseerde buitenklassen passen uiteraard in dit kader. We moeten blijven streven naar de middelen die we als stad nodig hebben.
De huidige samenwerking met kinderarmoede-organisaties en met Huis van het Kind is een belangrijk aspect om ons lokaal onderwijs zo toegankelijk en zo sociaal mogelijk te maken. Een optimale communicatie tussen alle actoren, de ouders en de kinderen staat centraal in dit verhaal. Dit draagt bij aan een inclusief en ondersteunend onderwijsklimaat, waarin elke leerling de kans krijgt om te groeien, ongeacht zijn of haar achtergrond.
Harelbeke is een veilige stad
Goed bestuur houdt in dat onze stad zorgt voor de veiligheid van al haar inwoners. Bij veiligheid voor een lokaal bestuur denken we snel aan de lokale politie. Hoewel dit logisch is, is het slechts 1 deel van het verhaal want een veilige stad is een collectieve verantwoordelijkheid van zowel politie, het lokaal bestuur als van de burgers.
Om een zo doortastend mogelijk veiligheidsbeleid te voeren, evolueerden de Harelbeekse politie- en brandweerkorpsen al naar een efficiëntere structuur. Zo vormt Harelbeke samen met Deerlijk de politiezone Gavers, en opereert onze brandweer binnen de hulpverleningszone Fluvia. Het streven naar een optimale samenwerking met onze politie- en brandweerdiensten is voor onze stad letterlijk van levensbelang. Snelle en adequate hulpverlening staat hierbij centraal. We blijven ook de schaalgrootte van onze politiezone evalueren en kijken indien nodig over de huidige zonegrenzen heen.
We zetten nog meer in op de wijkwerking van onze lokale politie. Zij zijn het best geplaatst om de gevoeligheden in de wijk aan te voelen en problemen tijdig te signaleren. Daarom willen we de aanwezigheid van onze wijkagenten tijdens de ochtend- en avondspits verhogen, zodat zij nog beter in staat zijn de veiligheid en het welzijn van onze inwoners te waarborgen.
Als N-VA geloven we in een doordachte nultolerantie en een lik-op-stukbeleid via GAS om het gevoel van straffeloosheid en het gevoel van onveiligheid bij onze burgers aan te pakken. We willen een sterk nultolerantiebeleid voor sluikstorters. We laten de anonieme GAS-vaststellers frequent patrouilleren en verhogen de GAS-boetes. Naast de hogere GAS-boete moeten sluikstorters via retributie ook de rekening voor schoonmaakkosten gepresenteerd krijgen.
Een strikte toepassing van het lokaal politiereglement is belangrijk om overlast, zoals lawaaihinder te voorkomen. Het openbaar domein en openbare gebouwen mogen niet worden ingenomen door groepen overlastplegers. Indien nodig en als laatste optie, maken we gebruik van plaats- en toegangsverboden om deze plekken te vrijwaren van overlast. Verder pleiten we voor voldoende politiecontroles en ijveren we voor werkende flitspalen, zonder daarbij een pestbeleid te voeren.
We evolueren naar een cameraschild rond Harelbeke om de criminaliteit doeltreffend te kunnen aanpakken, met respect voor eenieders privacy. Aan de belangrijke invalswegen van onze stad zijn ANPR-camera’s aanwezig. Om het zwerfvuilprobleem in onze stad effectief aan te pakken, zetten we mobiele camera’s in. Deze camera’s kunnen flexibel worden geplaatst op locaties waar veel zwerfvuil voorkomt, waardoor vervuilers sneller geïdentificeerd en beboet kunnen worden. De uitbreiding van dit mobiel camerasysteem met een mobiele ANPR-camera is ook belangrijk voor onze politiezone.
De veiligheid van onze schoolomgevingen staat bij ons voorop. Het gebruik van slimme verlichtingssystemen met bewegingssensoren moeten ervoor zorgen dat oversteekplaatsen altijd goed verlicht zijn wanneer dat nodig is. Door middel van strategisch geplaatste waarschuwingsborden en duidelijke markeringen maken we de schoolomgeving zichtbaarder en herkenbaarder voor alle weggebruikers. Ook andere signalisatie zoals de waarschuwingsborden met de boodschap ‘U rijdt X’, moeten we meer inzetten om automobilisten bewust te maken van hun snelheid en hen aan te sporen om vaart te minderen, zeker in de buurt van scholen.
Burgers zijn voor onze stad een onmisbare partner in de strijd tegen criminaliteit en overlast. Zij kennen hun buurt immers als geen ander. Samen met hen moet de stad en de lokale politie actief inzetten op de preventie van criminaliteit en overlast. De buurtinformatienetwerken (BIN) spelen hierbij een sleutelrol. Verschillende BIN’s zijn al actief in onze stad, en we willen deze waardevolle inzet van de burgers behouden en verder verbeteren. Dit doen we door de effectiviteit te evalueren en gerichte bijsturing te bieden, zodat ze nog meer impact kunnen maken. Tegelijkertijd willen we de bekendheid van deze netwerken onder de burgers vergroten, zodat iedereen weet hoe belangrijk hun deelname en betrokkenheid is.
We moeten een breed preventie- en sensibiliseringsbeleid voeren, gericht op belangrijke onderwerpen zoals drugs, verkeersveiligheid, diefstal en phishing. Het is essentieel dat we onze burgers goed informeren en bewust maken van deze risico’s om zo een veilige omgeving te creëren. Ook andere maatregelen, zoals het organiseren van reanimatiecursussen en het installeren van Automatische Externe Defibrillatoren (AED's) op centrale plaatsen in onze stad, dragen bij aan de veiligheid en het welzijn van onze inwoners. Dit stelt ons in staat om snel en effectief te reageren in geval van nood.
Harelbeke is een zorgzame stad
We willen van Harelbeke een warme lokale gemeenschap maken waar iedereen – gezinnen, senioren, personen met een beperking – zich thuis kan voelen. Een sterk sociaal weefsel waarbij iedereen zijn rechten kent, maar ook zijn plichten vervult, vormen hiervoor een belangrijke voorwaarde.
Onze stad is in de eerste plaats regisseur en actor van het lokaal sociaal beleid en ziet erop toe dat er een voldoende en toegankelijk zorgaanbod is binnen de stad en onze regio. Ze bundelt de expertise van de lokale actoren en werkt nauw met hen samen om tekorten in het aanbod te detecteren en op te vullen. Daarbij moeten we ook de samenwerking tussen de verschillende gezondheidsactoren binnen onze eerstelijnszone stimuleren.
We laten niemand aan zijn lot over en voeren een geïntegreerd sociaal beleid. Concreet betekent dit dat we binnen alle beleidsdomeinen rekening houden met de impact op gezinnen, personen met een beperking, senioren, mensen in armoede en andere kwetsbare groepen. Als gemeenschapspartij sluiten we niemand uit, maar kiezen we voor inclusie. We zorgen ervoor dat wie wil, actief kan deelnemen aan het gemeenschapsleven. Op die manier maken we van onze stad een warme gemeenschap.
De realisatie van het Zorgbedrijf, het Huis van Welzijn of het Huis van het Kind zijn goede stappen om van Harelbeke een zorgzame stad te maken. Toch blijven we kritisch kijken naar de financiering van het Zorgbedrijf. Het is essentieel om de uitgaven grondig te analyseren en onnodige kosten te schrappen. Op deze manier trachten we de financiering te verlagen en te besparen op werkingsmiddelen, bijvoorbeeld door alle werkgroepen rond ‘sociaal welzijn’ zorgvuldig te herevalueren. We moeten zorg betaalbaar houden voor alle inwoners, zodat iedereen toegang heeft tot de nodige diensten.
De stad heeft ook te kampen met drugsproblemen. Dit ontregelt niet alleen de stadsgemeenschap, vaak omwille van de mee gepaard gaande criminaliteit, maar ook het leven van verslaafden. Een gedoogbeleid is een fout signaal en van een legalisering kan voor ons geen sprake zijn. Als stad moeten we de ambitie hebben om verslaving terug te dringen en verslaafden zo snel mogelijk opnieuw te integreren in de maatschappij en arbeidsmarkt. Preventie en sensibilisering, hulpverlening en ordehandhaving zijn de drie pijlers waarop onze visie steunt. Voorkomen waar het kan, helpen waar nodig en bestraffen waar het moet.
Als lokale partij willen we inzetten op voldoende, flexibele en betaalbare kinderopvang in onze stad. Het lokaal bestuur neemt hierbij zijn rol als regisseur op, zowel voor het opvanglandschap als voor het aanbod aan buitenschoolse activiteiten. Wat de stad niet kan, kunnen burgers misschien beter. Wij zijn dan ook voorstander van burgercoöperaties, zoals bijvoorbeeld in de kinderopvang, en willen dit als stad maximaal faciliteren. Ook het Zorgbedrijf kan hierin een rol spelen.
School en opvang moeten we beter samen coördineren. Een goed voorbeeld hiervan is een initiatief voor buitenschoolse opvang (IBO). Dit initiatief vangt kinderen van de kleuterschool en het lager onderwijs op, voor en na de schooluren en tijdens vakanties. Deze opvang gebeurt in groepsverband en in speciaal daarvoor ingerichte lokalen, en de begeleiders zijn opgeleid voor hun werk.
Daarnaast willen we kinderopvang een plaats geven in nieuwe woonzones en wijken in de stad. Waar mogelijk trachten we voorrangsregels in te voeren voor ouders die werken of een opleiding volgen met het oog op tewerkstelling. Binnen het beleid moet er ook voldoende aandacht besteed worden aan nieuwe gezinsvormen binnen de stad.
We willen dat er aandacht is voor personen met een beperking, want een beperking mag geen handicap zijn. Personen met een beperking vragen niet om een ‘apart’ beleid. De N-VA kiest daarom voor een inclusief beleid, waarbij aandacht voor de specifieke noden van burgers met een handicap een evidentie is binnen elk beleidsdomein. Concreet wil dit zeggen dat er in elk onderdeel van onze stad aandacht is voor personen met een beperking.
De bereikbaarheid van onze stad voor rolstoelgebruikers moeten we in kaart brengen en digitaliseren. Dit omvat het verbeteren van de toegankelijkheid van onze infrastructuur, denk aan het station, drempelvrije oversteekplaatsen en brede, verzorgde voetpaden. Een adviesraad voor personen met een beperking kan daarbij een belangrijke rol spelen. Ook willen we ervoor zorgen dat er voldoende parkeerplaatsen zijn voor zorgverleners, zodat zij de mensen die zij ondersteunen gemakkelijk kunnen bereiken.
De N-VA past resoluut voor het negatieve beeld van ouderen als louter zorgbehoevenden. We vertrekken vanuit de mogelijkheden van ouderen en niet van wat ze niet meer kunnen. Ouderen willen een actieve rol spelen in onze maatschappij. Niet voor niets zetten senioren zich vaak in als vrijwilliger en/of nemen ze deel aan sociale of culturele activiteiten. En het mag gezegd zijn: de vrijwilligerswerking in Harelbeke is goed. De N-VA wil blijven inzetten op het actief ouder worden door vrijwilligerswerk te ondersteunen en – al dan niet in samenwerking met de lokale actoren – te voorzien in een waaier aan ontspannings- en ontplooiingsmogelijkheden. Het uitvoeren van een seniorenbehoeftenonderzoek is daarbij voor ons een nuttig instrument om de noden en wensen van de ouderen in kaart te brengen.
We zetten sterk in op de organisatie van onze Lokalen Dienstencentra (LDC's). Onze dienstencentra bieden informatieve, recreatieve en vormende activiteiten aan. Deze activiteiten zijn specifiek bedoeld om de zelfredzaamheid en het sociale netwerk van de deelnemers te versterken. Naast de bestaande centra De Parette, De Vlinder en De Rijstpekker, zal er in de toekomst ook een nieuw LDC bijkomen in Bavikhove, waar we grote voorstander van zijn. Het initiatief van de wijkhuisjes, die doorgaans verouderd zijn, mag van ons dan weer afgebouwd worden.
We stimuleren ook alle mogelijke omkadering op vlak van zorg- en verzorgingsaanbod zodat ouderen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Dit omvat onder andere warme maaltijden aan huis, gezinshulp en thuiszorg. Ook moet er voldoende aandacht uitgaan naar personen met dementie, en het steeds meer voorkomende jongdementie.
Er kan echter een moment komen dat thuis wonen niet meer lukt en de oudere verhuist naar een assistentiewoning of woonzorgcentrum. Voor de N-VA moeten onze woonzorgcentra betaalbaar en toegankelijk zijn, maar ook een plek vormen waar ouderen zich thuis voelen. Dit houdt in dat ouderen bij voorkeur residentiële zorg in hun buurt moeten kunnen vinden. Daarom pleiten we voor voldoende assistentiewoningen in Harelbeke. De gebouwen zijn ingebed in ons sociaal weefsel en zijn bij voorkeur flexibel inzetbaar, zodat ze gemakkelijk voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden.
De vergrijzing is aanzienlijk: in 2021 was 36% van onze inwoners ouder dan 65 jaar, en naar verwachting zal dit percentage in 2040 oplopen tot 45%. Dit betekent een tekort van 200 bedden. Om dit probleem aan te pakken, zullen we onze gebouwen moeten aanpassen aan de toekomstige zorgbehoeften. Ons streven is om de zorg betaalbaar te houden door de rusthuisfacturen te verlagen en efficiëntiewinsten te realiseren. We willen onze woonzorgcentra zo betaalbaar mogelijk maken voor senioren, waarbij we aandacht hebben voor de kosten die soms oplopen, zoals blijkt uit de vele dossiers bij het Huis van Welzijn voor tussenkomst.
Sinds 2010 toont de kansarmoede-index een licht stijgende trend, wat aangeeft dat steeds meer kinderen geboren worden in gezinnen die in kansarmoede leven. Opvallend is dat deze index veel hoger ligt wanneer de moeder van niet-Belgische origine is. Bovendien tonen cijfers dat het aantal nieuwe klanten bij het Huis van Welzijn gestaag toeneemt.
De N-VA staat voor een evenwicht tussen rechten en plichten. We erkennen de waarde van de vele initiatieven in Harelbeke die gericht zijn op het bestrijden van kansarmoede. Zo geven we kinderen in armoede de kans om te kunnen participeren aan het jeugd- en verenigingsleven door middel van de UiTPAS, die recht geeft op een kansentarief bij deelname aan onze vrijetijdsactiviteiten. Daarnaast geven we hen de mogelijkheid om gezond te eten en via huiswerkbegeleiding zich verder te ontplooien. Kinderarmoede pakken we effectief aan door gezinnen in armoede te helpen en de ouders te laten werken. Vandaar het belang om de ouders te betrekken en te begeleiden. Werklozen en werkzoekenden moeten dan ook zo snel als mogelijk instappen in een traject naar werk. Vast werk blijft namelijk de beste garanties tegen armoede.
Het OCMW moet ook streng controleren of personen die een leefloon ontvangen, daadwerkelijk geen andere financiële middelen hebben. Wie voldoende financiële middelen heeft om zelf in het eigen onderhoud te voorzien, moet uitgesloten worden van een leefloon. Voor degenen die wel een leefloon ontvangen, moet het mogelijk zijn om een bijdrage te leveren aan de gemeenschap door het uitvoeren van bepaalde taken in de stad. Het is volgens ons rechtvaardig dat wie op de gemeenschap een beroep doet ook gevraagd kan worden om een steentje bij te dragen.
Voor anderstaligen zetten we resoluut in op het bevorderen van de Nederlandse taal. Leidinggevenden moeten hierin het goede voorbeeld geven. We ondersteunen initiatieven zoals praattafels, schoolbabbels, sociaal buurthuizen voor anderstaligen volledig. Samenwerking met het Huis van Het Kind is daarbij belangrijk om trajecten rond de kennis van het Nederlands te bevorderen.
Harelbeke is een milieuvriendelijke stad
Ook op vlak van milieu willen we met N-VA Harelbeke onze stempel drukken. Dit dient op een duurzame en kostenefficiënte manier te gebeuren, waar zowel het milieu als de burger voordeel uit haalt. Voorkomen is beter dan genezen. Daarom moeten we de milieu- en klimaatproblemen aanpakken waar de effecten het grootst zijn.
N-VA Harelbeke streeft naar het behoud en de uitbreiding van groene zones in de stad. We willen bestaande groene zones beschermen en nieuwe groene zones aanleggen. Deze zones moeten met elkaar verbonden worden door groene corridors. Op deze manier creëren we een ecologische bloedsomloop die zuurstof geeft aan de stad. Nieuwe groene zones moeten worden geïntegreerd in de planning van nieuwe wijken, waarbij we vanaf het begin rekening houden met hun locatie en inrichting. Ook grote bouwsites waarbij Stad Harelbeke betrokken is, moeten groene elementen in hun plannen opnemen. Denk dan aan sites zoals De Mol, Corex, RMS, Stasegem, Bavikhove en het Moleneiland. Vooral deze laatste willen we grotendeels in een groene oase omvormen. Ook willen we verder werken aan het bomenplan om zo meer bos aan te planten en schaduwrijke plekken te creëren.
Wat betreft ontharding zijn wij voorstander, zolang dit op de juiste plaatsen gebeurt, met de juiste verhoudingen en in balans met de behoeften van de stad. Ontharding moet logisch worden toegepast waar het onze stad ten goede komt. Beleidskeuzes zoals extra subsidies voor ontharding en het faciliteren van een tegeltaxi kunnen we echter afbouwen. Het netjes houden van de stad is eveneens belangrijk, vooral gezien de toenemende onkruidproblematiek, die nu uit de hand loopt. Ook het zwerfvuilbeleid dient verder te worden versterkt om onze stad proper te houden.
Milieuvriendelijke projecten moeten samengaan met efficiënte en betaalbare dienstverlening. We willen dat milieuvriendelijkheid het leven van onze inwoners verrijkt in plaats van belast. Daarom moeten milieuprojecten zorgvuldig afgewogen worden tegen hun financiële impact en praktisch nut. Zo willen we ons stadspatrimonium energiezuiniger maken, zolang de uitvoering de kosten niet verhoogt, maar juist verlaagt. Oude gebouwen kunnen vergroend worden tijdens noodzakelijke renovaties, terwijl nieuwbouw vanaf het begin klimaatvriendelijk en energiezuinig moet zijn.
N-VA Harelbeke zet ook in op een verdere omschakeling naar LED-verlichting, zowel voor de straatverlichting als voor de verlichting van gebouwen. Het warmtenet van Fluvius is een waardevol initiatief om duurzamer te kunnen werken. Daarnaast is een betere samenwerking met IMOG nodig en moeten we de toenemende kosten van dit bedrijf in vraag durven stellen. Wij willen ook graag met hen de mogelijkheid bespreken om groot huisvuil opnieuw in te voeren.
De N-VA wil zich sterk inzetten voor de uitvoering van het hemelwaterplan. Terwijl het huidige bestuur hier nog geen concrete stappen in heeft gezet, streven wij ernaar om dit plan tijdens deze legislatuur uit te werken. Dit is immers van groot belang, niet alleen voor de portefeuille, maar vooral voor de veiligheid van de Harelbekenaar. De overstromingen in Hulste zijn hier een duidelijk voorbeeld van waarom een duurzame opvang en gebruik van water essentieel is, en waarom we ons moeten wapenen tegen mogelijke toekomstige waterrampen.
Daarnaast staan wij kritisch tegenover het concept van ruilbestemmingen. In de praktijk blijkt dit vaak administratief complex en kostbaar te zijn, met beperkte resultaten. Het huidige bestuur heeft dit geprobeerd met het terrein van Empire Carpets, maar zonder het gewenste succes. Wij geven de voorkeur aan het beschermen van groene zones in plaats van ze te ruilen voor bebouwing, vooral als dit leidt tot extra kosten zonder duidelijke voordelen.
N-VA Harelbeke wil naar een mobiliteitsbeleid waar elke Harelbekenaar zich vlot kan verplaatsen op de manier die hij het best acht. Wij willen dat elk vervoermiddel, van voetgangers en fietsers tot automobilisten en het openbaar vervoer, een juiste plaats krijgt in het verkeer. We gaan voor een doordachte aanpak die inzet op bewustwording en de juiste oplossing in de juiste situatie. Daarnaast moeten de kosten voor zowel de inwoners als de stad betaalbaar zijn. We denken dan aan deelmobiliteit, fietsvriendelijkheid, en betaalbaar openbaar vervoer met goede dienstverlening.
Wat elektrische voertuigen betreft, willen we dat de kosten grondig afgewogen worden tegen de baten. Het is ook belangrijk om te bekijken hoe het opladen optimaal kan worden gerealiseerd, bijvoorbeeld door laadstations of door samenwerkingen met bedrijven.
In onze samenleving neemt de bezorgdheid over dierenwelzijn terecht toe. Een moderne maatschappij met sterke morele waarden hecht veel belang aan de humane behandeling van alle levende wezens. Dierenwelzijn is een verantwoordelijkheid die alle burgers samen moeten dragen.
De N-VA pleit voor meer aandacht voor dierenmishandeling en wil nauwer samenwerken met onze lokale politiezone om dit effectief aan te pakken. Ook speciale losloopzones voor dieren verdienen extra aandacht. Ten slotte willen we de duivenproblematiek op een correcte en diervriendelijke manier aanpakken.
Harelbeke is een stad waar het goed wonen is
Vlaanderen is een lappendeken op het vlak van ruimtelijke ordening. Lintbebouwing en verharding van de oppervlakte blijven toenemen, ook op plaatsen die ver van voorzieningen liggen of die enkel met de wagen bereikbaar zijn. Ook de files worden steeds langer. Tegelijkertijd neemt de behoefte aan woningen en voorzieningen toe, onder meer door de gezinsverdunning – de vermindering van het aantal personen per gezin – en de bevolkingstoename. Het aantal inwoners in Harelbeke nadert de kaap van 30.000 en zal ook daarna verder blijven groeien. Het is van groot belang dat onze stad een aantrekkelijke plaats blijft voor nieuwe inwijkelingen die zich hier willen vestigen.
Wij willen ruimte bieden aan nieuwe woningen, maar tegelijkertijd de schaarse open ruimte vrijwaren. Daarom zijn we voorstander van meer hoogbouw in onze stad. Echter, dit mag niet ten koste gaan van de dorpskernen in onze deelgemeenten. Deze kernen moeten beschermd worden tegen overmatige verstedelijking om het dorpskarakter te behouden. Ook in Stasegem is verdere verkaveling niet wenselijk, aangezien het gebied al volledig volgebouwd is. Dit betekent echter niet dat we op andere locaties geen extra woningen willen zien, die bovendien betaalbaar blijven voor iedereen. De private markt moet gestimuleerd worden om kwalitatief woonaanbod bij te creëren.
Daarnaast moeten we de renovatie van oude woningen blijven promoten via een renovatiebegeleiding op maat. Hierbij kan een deel van het professionele advies bijvoorbeeld door de stad gefinancierd worden. Onder ons bewind zal leegstand van gebouwen nog strenger worden opgevolgd, zodat deze snel beschikbaar komen voor gezinnen die op zoek zijn naar een woning. Ten slotte willen we absoluut de opcentiemen en woonlasten verlagen om het wonen betaalbaar te houden voor onze huidige inwoners.
Voor ongebruikt patrimonium willen we een nieuwe bestemming vinden die ten goede komt aan onze inwoners. Ook hebben wij grote plannen voor verschillende verouderde of verlaten sites binnen ons grondgebied. Zo zien we Site Moleneiland graag transformeren tot een natuur- en cultuurrijke omgeving waar onze inwoners van kunnen genieten—een echte parel in de stad. Site RMS, een uitgestrekt en verloederd gebied met vervallen gebouwen, kan worden omgevormd tot een prachtige nieuwe wijk met aandacht voor wonen, ontspanning, handel en natuur. En zo willen we verdere sites ook inkleden met een goede mix van deze pijlers. We streven naar een stad waar men niet alleen woont, maar goed woont.