Cultureel centrum Het Spoor wordt gerenoveerd

Op 20 december 2015, over deze onderwerpen: Cultuur
Schepen Annick Vandebuerie

CC Het SPOOR scoort samen met de Vlaamse culturele centra hoog op het vlak van tevredenheid, zo blijkt uit een enquête door de Universiteit Antwerpen onder impuls van Locus. Op het gebied van beleving, gezelligheid en infrastructuur werd een minder goed resultaat geboekt, o.a. aan de balie en het onthaal. “Om meer mensen naar HET SPOOR te lokken dringen infrastructurele ingrepen zich op”, zegt Schepen van Cultuur en Bibliotheek Annick Vandebuerie.

“Het CC Het SPOOR is aan zijn 40e werkingsjaar bezig.  Het cultureel centrum is door het aantal en soort activiteiten een vaak gebruikt en belangrijk infrastructureel uithangbord van onze stad. Ondanks  een aantal aanpassingen en vernieuwingen  dringen zich de komende jaren investeringen op om een eigentijdse uitstraling  en een efficiënte(re) werking  mogelijk te maken”, zegt de schepen. “Van belang is ook de vaststelling dat CC Het SPOOR  op dit moment de grootste energieverslinder is van de diverse stadsgebouwen.  De energiekosten lopen jaarlijks hoog op.  Door energiezuinige investeringen wordt verwacht deze fors te kunnen.”

“Wij voorzien  1.150.000€ voor deze facelift. We denken aan een nieuwe en grondige aanpak van de inkom,  met een gezamenlijke balie of centraal dienstenloket  CC het SPOOR /bib, mogelijk ook voor de toeristische dienst.  Men zou er  terecht  kunnen voor alle vrijetijdsdiensten zoals boekingen en info over jeugd- en sportdiensten”, zegt Vandebuerie.

“Bij de uitwerking en realisatie van deze balie wordt ook best aandacht geschonken aan nieuwe hedendaagse toepassingen zoals aankondigingsschermen, touch screens… Verder voorzien we vernieuwing  van vloeren in verschillende zalen,  vernieuwing van het sanitaire blok,  afzonderlijke ingang en sanitair feestzaal,  zonnewering en koeling in de raadzaal,  vernieuwing en opfrissing van bureaus en loges,  nieuwe bergruimte, akoestische aanpassingen en algemene energiebesparende maatregelen  zoals andere verwarming”, somt hij op.

“Al deze voorstellen en projecten  moeten ons terug een modern cultureel centrum bezorgen. Eerst zal beroep gedaan worden op een studiebureau die voorstellen zal voorleggen.  De werken zelf zullen gefaseerd verlopen zodat  steeds de activiteiten in Het SPOOR kunnen plaatsvinden”,  aldus schepen  Annick Vandebuerie