Stad en bedrijven willen opnieuw hotel

Op 21 maart 2013

Wanneer er bij grote Harelbeekse bedrijven, zoals energiebedrijf Vyncke, internationale zakenpartners over de vloer komen, moeten zij overnachten in Brugge of Kortrijk. ‘Want in Harelbeke is er geen hotel', zegt zaakvoerder Peter Vyncke. ‘Om dat probleem op te lossen willen we samen met de stad een hotel oprichten. Dat moet een soort van publiek-private onderneming worden.'

Wie zegt dat er voor een hotel in Harelbeke geen toekomst is weggelegd, heeft volgens Vyncke ongelijk. ‘Alleen al door onze klanten zou het hotel twee nachten per week volledig gebruikt worden. Reken daar nog eens klanten en partners van andere bedrijven en toeristen bij en je hebt al snel een succesvol plaatje', verduidelijkt hij.

Peter Vyncke besloot in januari samen met enkele collega-ondernemers naar het nieuwe Harelbeekse stadsbestuur te stappen. ‘We wilden hen voorstellen om meer samen te werken', verduidelijkt Vyncke. ‘Een goede samenwerking tussen ondernemingen en stadsbestuur kan de stad alleen maar ten goede komen.'

Ondertussen zaten de bedrijfsleiders al enkele keren samen met burgemeester Alain Top (SP.A/Groen) en de schepenen. ‘We willen een soort inspiratieboek ontwerpen, waaruit we de komende legislatuur ideeën kunnen putten om het bedrijfswezen in onze stad te verbeteren', zegt schepen van Economie Eddy Glorieux (N-VA). ‘Een nieuw hotel oprichten is een van die ideeën, maar we zien het groter. We hopen dat dat hotel voor meer leven in de brouwerij zorgt.'

‘Een hotel zal niet succesvol zijn als er geen leuk cafeetje in de buurt is', meent Vyncke. ‘Hopelijk voelen investeerders zich door de komst van het hotel geroepen om andere leuke zaken in onze stad op te richten', besluit schepen Glorieux.

Waar dat hotel dan zou moeten komen, is volgens burgemeester Alain Top nog niet duidelijk. ‘Een van de opties is het voormalige politiegebouw aan de Marktstraat 53. Dat staat te koop, maar er zijn momenteel geen geïnteresseerden', aldus de burgemeester. ‘Het is echter maar een optie, er staan nog andere potentiële gebouwen leeg in Harelbeke. Eerst moeten we uitmaken wat voor hotel we willen. We zijn er nog niet uit hoe groot of klein het moet worden. Zodra dat beslist is, kunnen we verder kijken.'