N-VA wil oude stortplaatsen omvormen tot bos

Op 15 maart 2021, over deze onderwerpen: Natuur en dierenwelzijn

Op de gemeenteraad van 15 maart 2021 stelde N-VA Harelbeke voor om oude stortplaatsen in onze stad om te vormen tot bos of natuurontwikkeling. “Minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) doet aan alle Vlaamse gemeenten het aanbod om voormalige stortplaatsen te bebossen. Daarbij voorziet ze via OVAM de nodige middelen voor een bodemonderzoek en voor het aanplanten van bomen of spontane verbossing. Die kans wil N-VA-Harelbeke met twee handen grijpen,” stelt fractieleider Wout Patyn.

Vlaanderen heeft de ambitie om tegen 2024 4.000 hectare extra bos aan te leggen. Een ambitieuze doelstelling die uiteraard ook voldoende gronden noodzaakt. Tegelijk telt Vlaanderen ruim 3.000 locaties waar afval op of in de bodem aanwezig is. Die stortplaatsen oriënteren in de circulaire economie is een uitdaging waarmee we aan de slag willen gaan. Maar liefst 356 van die stortplaatsen zijn in handen van overheden.

Harelbeke kan zijn steentje bijdragen

“Harelbeke telt toch wel een aantal voormalige stortplaatsen waarvan ook de stad soms in bezit is van die gronden. Het zou goed zijn om net die gronden in te schakelen voor boscreatie,” vertelt gemeenteraadslid Wout Patyn. “Zo ligt er in Harelbeke 1,125 hectare (Waregemsestraat/N36) en in Bavikhove 0,609 hectare (Tweede Aardstraat/Bruyelstraat) potentieel bos op ons te wachten. We geven deze historisch vervuilde gronden een nieuwe, gezonde toekomst én zorgen voor bijkomend bos in onze stad. Een win-win.”

In het geval van de Tweede Aardstraat kan die ontwikkeling ook kaderen in de herwaardering van de Hazebeek, ook wel Plaatsebeek genoemd, die daar stroomt en het herbekijken van mogelijk woonuitbreidingsgebied. Dit project kan de rurale kern van Bavikhove vrijwaren en versterken.

Bos en natuurontwikkeling

Deze percelen kunnen op korte termijn beschikbaar zijn voor extra bos of natuurontwikkeling. Uiteraard zal oriënterend bodemonderzoek nodig zijn, maar OVAM voorziet hiervoor de nodige middelen. Ook voor het aanplanten van de bomen of spontane verbossing voorziet de Vlaamse overheid financiële en inhoudelijke ondersteuning.

Uiteraard telt Harelbeke meer (voormalige) stortplaatsen dan deze in eigendom van de stad. Ook bij deze plaatsen zou het goed zijn dat het stadsbestuur eens nagaat wat de plannen met die gronden zijn. Niet alle gronden zijn geschikt voor eender wat. Ook hier bieden zich extra mogelijkheden tot natuurontwikkeling aan.