Harelbeke als motor van innovatie: waterdelen in de strijd tegen de droogte

Op 11 januari 2021, over deze onderwerpen: Economie, Natuur en dierenwelzijn

Met innovatieve projecten gaat de Vlaamse regering de strijd aan met de opkomende droogte. Daarom werd de Blue Deal gelanceerd met 69 projecten waarvoor onlangs het startschot werd gegeven. In Harelbeke wordt een waterdeel-project op poten gezet.

“De droogte treft Vlaanderen steeds harder. Door onder andere in te zetten op innovatie willen we duurzaam omgaan met water stimuleren. Het waterdeel-project in Harelbeke is hier een mooi voorbeeld van,” vertelt minister Demir. “In totaal zal 303.780,00 euro vrijgemaakt worden hiervoor.”

Devamix en BSV

Het project focust op duurzaam watergebruik in de bedrijven Devamix en BSV. Beide bedrijven gebruiken water om beton te produceren en om te vernevelen op de stuifgevoelige producten die ze opslaan. Vooral in droge periodes is veel water nodig om stofhinder in de buurt te vermijden. Tot voor kort gebruikten de bedrijven hiervoor water uit het kanaal Kortrijk-Bossuit, maar dit mag niet meer.

Een oplossing werd gevonden in een samenwerking met de firma Bekaert, een metaalverwerkend bedrijf op een beperkte afstand. Bekaert loost jaarlijks grote hoeveelheden gezuiverd bedrijfsafvalwater. Dat water kan niet opnieuw gebruikt worden in de eigen processen, maar is van voldoende kwaliteit voor de noden van de firma’s Devamix en BSV.

“In de proeftuin droogte zal ter hoogte van het lozingspunt van Bekaert een bufferbekken aangelegd worden van waaruit een leidingtracé het water tot bij de site van Devamix en BSV zal brengen,” verduidelijkt gemeenteraadslid Patrick Claerhout. “Ik ben zeer tevreden met dit project. Ik vroeg al eerder aan het stadsbestuur om werk te maken van een droogteplan en meer buffers. Dat de Vlaamse regering nu mee investeert in onze stad is alweer een stap vooruit.”