Winterdienst wegenis - nieuwe zoutstrooier

Op 17 december 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

“De stad heeft recent geïnvesteerd in nieuw materieel om de bestrijding efficiënter te laten verlopen. Naast een gedetailleerde weersvoorspelling beschikken we sedert vorige winterperiode over een grotere zoutstrooier”, aldus Schepen Maelfait. Van november tot half maart is de facilitaire dienst van permanentie voor de gladheidsbestrijding in onze stad.

“Door het nieuwe materiaal is de capaciteit met 5 m³ meer dan verdubbeld en kan er 2 800 liter pekel mee. Dankzij de pekel kunnen we het zout ‘nat strooien’ wat betere resultaten geeft. Op deze manier krijgen we met minder zout een snellere werking. Het zout kleeft niet meer aan het wegdek waardoor preventief strooien meer effect heeft. Deze strooier wordt op de grote vrachtwagen geplaatst waarop vooraan een sneeuwschuif kan bevestigd worden. De smalle tractor met pekelsproeier blijven we inzetten op de fietspaden”, vertelt de schepen.

“Het is niet de bedoeling om alle wegen in Harelbeke te strooien, wel zorgen wij ervoor dat bijna alle weggebruikers op relatief korte afstand van hun woning op een bestrooide weg komen. Eerst behandelen we de doorgangswegen en die van het openbaar vervoer. Pas als die route volledig is afgewerkt en veilig is, gaan we over tot de tweede strooiroute, waarbij kleinere verbindingswegen en bedieningswegen van wijken aan bod komen.”

Schepen Maelfait wijst er dan ook op, dat elke burger de stoep voor zijn eigen woning of perceel ijs- en sneeuwvrij moet houden. “Zeer belangrijk! Laat hierbij de rioolputten vrij zodat het smeltwater snel weg kan stromen. Help ook waar kan uw minder mobiele buren of kennissen: zij zullen u daarvoor zeer dankbaar zijn”, besluit hij.