Werk aan de winkel!

Op 10 november 2015, over deze onderwerpen: Economie
Eddy Glorieux

In de vorige editie bespraken we al onze grootse plannen met de herinrichting van het Harelbeekse stadscentrum, waarbij we van 'runshopping' naar 'funshopping' evolueren én daarbij de wekelijkse donderdagmarkt als publiekstrekker blijven koesteren. Om die grotere economische bedrijvigheid te helpen realiseren, worden een aantal duidelijke doelstellingen naar voren geschoven: waarvan we er al drie realiseerden:

1. De handelaars nemen het heft in eigen handen in het lokale handelscomité. Dat krijgt over afzienbare tijd een juridische structuur en wordt verder ondersteund door de stedelijke dienst WOL (werken, ondernemen en leren).
  2. Het kernwinkelgebied is afgebakend en omvat Leiestraat, Gentsestraat, Kortrijksestraat, Marktstraat, Marktplein en Vrijdomskaai.
  3. De stad ondersteunt de werking van het handelscomité met een jaarlijkse toelage. Die stijgt van 15 000 euro in 2016 tot 30 000 euro in 2019.

Daarnaast vertalen we onze detailhandelvisie in stedenbouwkundige regelgeving. We zullen in ons handelscentrum inzetten op zelfstandige ondernemers én op publiekstrekkers.