Voor een sterk inburgeringsbeleid in Harelbeke: project schoolbabbels is succes

Op 18 januari 2018

Inburgering van nieuwkomers is van essentieel belang voor een succesvolle integratie. Als lokaal bestuur spelen we hierin een centrale rol. Want inburgering is méér dan zich ergens komen vestigen.

Inburgering is deelnemen aan de maatschappij, bijdragen aan het sociale weefsel, de taal leren spreken en vertrouwd worden met de plaatselijke gewoontes. Maar inburgering is ook een verhaal van rechten én plichten en veronderstelt het aanvaarden van onze waarden en normen.

“We maken werk van een sterk lokaal onthaal- en integratiebeleid voor nieuwe inwoners van buitenlandse afkomst in Harelbeke. Als lokaal bestuur treden we op als facilitator en stimuleren we lokale gemeenschapsvormende initiatieven,” zegt Patrick Claerhout. Het beleid geeft elke nieuwkomer de bouwstenen om te werken aan zijn succesvolle integratie en participatie in de buurt. We begeleiden, maar betuttelen niet. Lokale omkadering is meer dan noodzakelijk willen we zorgen voor leefbare en veilige wijken.

In deze context werd het project Schoolbabbels opgestart. Dit project heeft tot doel om anderstaligen de Nederlandse taal aan te leren in een zo informeel mogelijke sfeer. De klemtoon ligt vooral op het gebruik van het Nederlands in de schoolomgeving. Zo leren de ouders beter de werking van onze Vlaamse scholen kennen. Schoolbabbels stimuleert de ouders om mee te werken in oudercomité’s en in de bredere werking van de school. Het project loopt in de Stedelijke Basisschool Centrum en Vrije Basisschool Sint-Rita in samenwerking met verschillende stadsdiensten en het OCMW. Een actieve burgerschapshouding en integratie van de nieuwkomers is het doel.