Trage wegen voor korte afstanden

Op 10 november 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Jacques Maelfait

Trage wegen vormen een ecologische verbinding tussen natuurgebieden en kunnen een veilig alternatief vormen voor korte afstanden. "Daarom probeert de stad nu deze trage wegen in kaart te brengen", zegt schepen van Mobiliteit Jacques Maelfait (N-VA).

Wegen open voor iedereen

Trage wegen zijn zeker in Harelbeke van belang voor natuurontwikkeling. In onze dichtbebouwde contreien zijn de overblijvende natuurgebieden klein en sterk versnipperd. Trage wegen zorgen voor een ecologische verbinding tussen natuurgebieden, waardoor tal van planten en dieren zich kunnen verspreiden over een groter gebied. "Daarnaast zijn trage wegen een specifieke biotoop voor verschillende planten en insecten", vertelt de schepen.

Juridisch gezien zijn er heel wat soorten trage wegen. Eén ding hebben ze alvast gemeen: ze hebben een openbaar karakter.

De bekendste trage wegen zijn zogenaamde buurtwegen. Al deze buurtwegen zijn openbaar: iedereen mag er dus gebruik van maken. Ze mogen ook niet afgesloten worden, hoewel dat in de praktijk helaas maar al te vaak gebeurt.

Alternatief voor korte afstanden en verkeersveilige schoolroutes

"Trage wegen zijn paden of wegen die bestemd zijn voor niet-gemotoriseerd verkeer", vervolgt schepen Maelfait. "Wandelaars, fietsers en ruiters zijn de belangrijkste gebruikers. Je vindt ze overal: op het platteland, in een dorpskern of verkaveling, zelfs in de stad. Verhad of onverhard, breed of smal: een trage weg kan alle vormen aannemen. Of een weg traag is, hangt dus uitsluitend af van de gebruikers."

Daarom zetten de schepen en het stadsbestuur ook in op deze wegen: "Hier in Harelbeke zijn wij volop bezig met het verharden en inventariseren van onze trage wegen. Zo hopen we een betere verbinding te maken tussen de deelgemeenten en onze stad. Trage wegen vertellen heel wat over de eigenheid van een dorp of een streek. Ze zijn vaak levend erfgoed waarover heel wat anekdotes en legendes bestaan. Denk maar aan de smokkel- en molenpaadjes. Ik ben er dan ook van overtuigd dat trage wegen een alternatief bieden voor korte afstanden en verkeersveilige routes voor schoolgaande kinderen kunnen zijn."