Stedelijke Basisschool Zuid te Stasegem krijgt nieuwbouw

Op 14 november 2017, over deze onderwerpen: Onderwijs

Schepen van onderwijs Patrick Claerhout is tevreden met de komst van de BEN-school (bijna-energieneutraal) te Stasegem. Met het stadsbestuur kozen we voor een duurzaam en milieuvriendelijk project. N-VA Harelbeke maakt in het onderwijsbeleid ook de verandering waar.

Scholen hebben vandaag de dag vaak te kampen met een verouderde infrastructuur. In Harelbeke probeert de N-VA dit systematisch om te buigen naar moderne schoolomgevingen. Dat daarvoor gekozen wordt voor milieuvriendelijke projecten spreekt voor zich. “Wij hechten als partij veel belang aan milieuvriendelijkheid. De toekomst is een doordacht milieu- en energiebeleid voeren. Een BEN-school past volledig binnen dit kader,” vertelt Patrick Claerhout trots.

Het dossier opgestart in de vorige legislatuur was verre van compleet. Zo werd er een onderraming gemaakt van het project op 3,2 miljoen euro. Bovendien werd ook helemaal geen rekening gehouden met een aangroei van leerlingen. Ook werd een kostprijs van 1309 euro per vierkante meter gerekend: een bedrag die al lang achterhaald is. Het werd al snel duidelijk dat heel wat aanpassingen aan het dossier moesten gebeuren en er een nieuw dossier moest ingediend worden. Dit gebeurde begin 2016 en is dus de verdienste van deze legislatuur.

Het werkelijke subsidiebedrag voor de school bedraagt 3.713.710 euro. Dit komt echter volledig uit de normale subsidiepot (23,5 miljoen euro) die voorzien wordt door de Vlaamse regering. De ‘extra inspanningen’ voor meer subsidies voor Harelbeke, zijn dus een fabeltje. De stad dient hiernaast zelf in te staan voor de extra kosten van het BEN-gebouw, de groene speelplaatsen en de turnzaal.

Dit betekent dat stad Harelbeke zelf een extra 2 miljoen euro heeft moeten ophoesten voor dit project deze legislatuur. Een bedrag die de stad graag uittrekt in het belang van onze Harelbeekse leerlingen. “De toekomst staat centraal in het huidige onderwijsbeleid. Daarom heb ik juist met een oog op de toekomst ook nog de poort opengelaten in het dossier om steeds rekening te houden met het stijgende aantal leerlingen in Stasegem tot 2020. Dit door een uitbreiding van het subsisdiedossier aan te vragen,” sluit Claerhout af.