Stadsbestuur volgt oppositie. Wat N-VA voorspelde, komt nu ook uit.

Op 27 november 2019

Het stadsbestuur had al zo’n 600.000 euro uitgetrokken voor het geplande paviljoen. Voor de N-VA was het prijskaartje hiervoor al veel te hoog en het verhaal was nog niet ten einde. Op de gemeenteraad van juni trokken we al aan de alarmbel en stemden bijgevolg ook overtuigd tegen het veel te dure project. Het stadsbestuur is vier maand later nu ook tot dit inzicht gekomen.

Dat het kostenplaatje nog ferm zou oplopen was al duidelijk toen het stadsbestuur de concrete plannen voorstelde. De uiteindelijke kost zou zelfs oplopen tot zo’n 750.000 euro. En dit voor een bijna ruwbouw waar de toekomstige uitbater nog heel wat investeringskosten op zich zou moeten nemen.

“Duidelijk een brug te ver. En ik ben tevreden dat het stadsbestuur dit ook inziet,” vertelt fractievoorzitter Wout Patyn. “Dat geld kan aan heel wat nuttigere zaken besteed worden. Ik hoorde onze burgemeester aan het begin van deze legislatuur ambitieus verkondigen dat de investeringen in onze fietspaden verdubbeld zou worden. Misschien wordt het eens tijd om daar effectief werk van te maken?”

Op de gemeenteraad van juni maakte raadslid Patrick Claerhout (N-VA) al duidelijk dat 600.000 euro te weinig zou zijn voor de toenmalige plannen: “Wij vrezen ook dat de cijfers van het voorliggend bestek onderraamd zijn, wat als de kost hoger blijkt te zijn? Komt er dan helemaal geen paviljoen?”

Nu blijkt dat onze opmerkingen terecht waren, want er komt effectief geen paviljoen. “We kijken alvast uit naar de nieuwe invulling die het stadsbestuur zal geven aan de site,” vertelt Claerhout. “Met de N-VA blijven we voorstander om een zaak of terras in te richten op de vernieuwde leieboorden. Dit kan bijvoorbeeld gelinkt worden aan een van de nieuwe horecazaken die daar komt, of zelfs aan het woonzorgcentrum Ceder aan de Leie. Maar dit hoeft toch helemaal geen luxeproject te zijn? Het nieuwe stadscentrum moet bruisen met aandacht voor handelaars en horecazaken. Misschien kan het bestuur zich daar ook eens prioritair op focussen.”