Stadsbestuur luistert eindelijk en investeert in de Stasegemsesteenweg en Generaal Deprezstraat

Op 13 september 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

‘Er wordt eindelijk geluisterd naar de vele signalen van de buurt,’ klinkt het bij N-VA Harelbeke die tevreden is met de extra stappen die het stadsbestuur zet naar verkeersveiligheid op de belangrijke toegangswegen naar Stasegem.

Voorrangsweg

Het rondpunt Politieke Gevangenenstraat, Generaal Deprezstraat en Veldrijk verdwijnt en wordt een voorrangsweg. ‘Het is goed dat de situatie aldaar wordt aangepakt, maar er blijven enkele bezorgdheden inzake de vele conflictsituaties die nog blijven,’ verduidelijkt Claerhout. ‘Er zal conflict zijn tussen de vele fietsers onderling, mede door de komst van het dubbelrichtingsfietspad en het wordt uit de doppen kijken voor het autoverkeer. Het zal belangrijk zijn om een goede en duidelijke signalisatie aan te brengen desnoods met een verhoging in het wegdek. Ook een rood, in kasseistenen wegdek op de conflictsituatie zou niet misstaan.’

Bovendien wordt het verkeer in de Veldrijk onderschat voegt Claerhout eraan toe: ‘De bedoeling van de voorrangsweg is om het verkeer richting de Politieke Gevangenenstraat te sturen zodat de druk bereden Veldrijk ontlast wordt. Die doelstelling is mooi, maar er is geen garantie dat het verkeer zomaar Veldrijk links zal laten liggen. Er zullen dus extra vertragingsmaatregelen nodig zijn in Veldrijk.’

‘Afsluitend zou het goed zijn om de voorrangsregeling die nu in het voordeel van het autoverkeer is, wordt omgedraaid in het voordeel van de fietser,’ sluit Claerhout af.

Generaal Deprezstraat en Stasegemsesteenweg

Het is positief dat het bestuur de plannen doortrekt tot en met de Gavers en de site De Mol. ‘Eindelijk wordt er geluisterd naar de vele signalen van de buurtbewoners op de Generaal Deprezstraat en de Stasegemsesteenweg,’ aldus raadslid Wout Patyn. ‘Het dubbel fietspad dat er komt in de Politieke Gevangenenstraat wordt doorgetrokken tot en met de site De Mol. Dit was initieel niet het plan van het stadsbestuur, maar wordt nu alsnog meegenomen mede dankzij de vele signalen van de buurtbewoners die pleitten voor betere fietsinfrastructuur.’

Patyn ziet in het dossier een opstap naar een beter overleg met de buurt, ook inzake het project De Mol en de vrijetijdsinfrastructuur die eraan zit te komen. ‘Het stadsbestuur besefte dat er dringend nood was aan investeringen op dit traject, dit is dus een stap in de goede richting.’

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is