Stadsbestuur drukt mobiliteitsknip op Bistierland door

Op 14 september 2021

Het schepencollege heeft eenzijdig beslist om de mobiliteitsknip op Bistierland te behouden. Hoewel het nut van de knip discutabel is en de buurt verdeeld reageert, werd na evaluatie alsnog door het schepencollege beslist de knip door te drukken.

Discutabele mobiliteitsknip Bistierland

Het stadsbestuur streeft ernaar om van de Harelbeekse wijken ‘mixwijken’ te maken: doorgaand verkeer weren, wandelaars en fietsers centraal, meer ontmoetingsruimten … In theorie klinkt dit alles zeer mooi, maar de praktijk toont aan dit de realisatie niet van een leien dakje loopt en al zeker niet wanneer er ondoordacht verkeersknips worden ingevoerd zoals in Bistierland.

Raadslid Wout Patyn reageert teleurgesteld op de beslissing: ‘Ik kan me goed inbeelden dat er bewoners van de wijk zijn die voorstander zijn van de knip, zeker als je vlakbij de knip woont daar het verkeer onmiddellijk gereduceerd werd tot bijna nul. Maar eigenlijk is het geen oplossing, maar een verplaatsing van het probleem, in deze naar de nabijgelegen Herpelstraat. Daarom moet eerder werk gemaakt worden van een uitgebreid pakket aan verkeersremmende maatregelen zoals een zone 30, een fietszone waar de wijk vragende partij voor is, een slimme wijkcirculatie met eenrichtingsstraten en andere wegversmallingen.’

Evaluatie proefopstelling

De verkeersknip was een proefopstelling waarvan de evaluatie nu rond is. Zonder de gemeenteraad te consulteren, en dit ook tot frustratie van gemeenteraadsleden uit de eigen meerderheid, besliste het college de knip te behouden. ‘Nochtans laat de evaluatie een gemengd beeld zien: 52% van de bewoners op Bistierland is voor de knip, 48 % is tegen de knip en 79% van de bewoners van de Herpelsstraat is tegen de mobiliteitsknip,’ verduidelijkt Patyn. ‘Ook in de bijhorende commentaren geven een genuanceerd beeld dat de knip eigenlijk geen must is, maar er wel prioritair nood is aan verkeersmaatregelen.’

N-VA-Harelbeke ondersteunt het doel om zoveel mogelijk sluipverkeer te weren, maar een knip realiseert dit doel niet. ‘Eigenlijk zouden twee knips nodig zijn als je dit wil verwezenlijken, één in Bistierland en één in de Herpelstraat. Uiteraard is dit niet wenselijk. Die ene knip op Bistierland mist dus zijn doel. Laat ons dus snel werk maken van een pakket aan verkeersmaatregelen zonder knip. Zo zal de voorsorteerstreek aan de verkeerslichten die er binnenkort komt op de Heerbaan richting de N36 ook voor een betere circulatie zorgen. Alle maatregelen samen zullen dan van de wijken Bistierland en de Arendswijk een aangenamere plek maken om te wonen.’