Stad Harelbeke ondersteunt straatfeesten

Op 2 maart 2018, over deze onderwerpen: Cultuur

N-VA hecht als volkspartij veel belang aan het versterken van het gemeenschapsgevoel en woonklimaat in onze stad. Vanuit deze visie werkte schepen Annick Vandebuerie een toelagesysteem voor straatfeesten uit.

In onze sterk geïndividualiseerde samenleving leven we vandaag de dag dikwijls op ons eentje. Vaak weten we niet wie onze buren zijn in de straat. Om de samenhorigheid onder de Harelbekenaren te versterken willen we ontmoeting bevorderen. Buurt- en straateesten kunnen hier een rol bij spelen. Daarom voert de stad een toelagesysteem in om die feesten te ondersteunen. Dit gaat niet enkel voor de erkende feestcomités, maar voor gelijk welke organisator van zo’n straatfeest.

Dit is uiteraard geen blanco cheque. Er moet voldaan worden aan bepaalde voorwaarden. Zo moet een straatfeest zich ten minste tot één volledige straat richten en elke inwoner moet hierbij betrokken worden. Feesten van private aard of van zuiver commercieel karakter zijn uitgesloten. De organisatoren van straatfeesten kunnen rekenen op een subsidie van 125 euro. De aanvraag voor een toelage gebeurt via een invulformulier op www.harelbeke.be en moet minimum vier weken voor datum worden ingediend.