Stad Harelbeke engageert zich te werken aan meer toegankelijke bushaltes: “Belangrijke stap vooruit"

Op 17 juni 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

N-VA Harelbeke pleitte op de gemeenteraad van april ervoor om van Harelbeke een voortrekker te maken op het vlak van toegankelijke bushaltes. “Nu twee maand later zien we al resultaat: het stadsbestuur gaat in op onze vraag en engageert zich om werk te maken van maximale toegankelijkheid,’ reageert initiatiefnemer Wout Patyn tevreden.

Harelbeke telt 107 bushaltes waarvan 82 bushaltes en 25 belbushaltes. Slechts 11 daarvan zijn volledig toegankelijk voor mensen met een motorische of visuele beperking. 34 haltes daarvan zijn toegankelijk mits assistentie. We spreken dan voornamelijk over haltes met een slecht begaanbare grond, zoals kiezels en gras, onnodige opstapjes en drempels.

“Dat zijn geen cijfers om vrolijk van te worden vandaar dat ik wil dat we er als stad mee aan de slag gaan”, verduidelijkt gemeenteraadslid Wout Patyn die het voorstel lanceerde. “Net daarom wou ik dat we ons als stad engageren om het Masterplan Toegankelijkheid van de Vlaamse regering uit te voeren en een toegankelijkheidstoets hanteren bij investeringen in het openbaar domein.” Met succes, want het stadsbestuur besliste om in te tekenen op het masterplan.

Masterplan Toegankelijkheid

Het plan is een actieplan van de Vlaamse overheid om de halteinfrastructuur van het openbaar vervoer tegen 2030 meer toegankelijk wil maken en kadert in de nieuwe Vlaamse mobiliteitsvisie van basisbereikbaarheid. Basisbereikbaarheid wil belangrijke plaatsen en diensten (zoals scholen, handelskernen, cultuurcentra, …) beter bereikbaar maken. Door een vlotte combinatie van fiets, auto, trein, tram, bus en/of aangepast vervoer moet iedereen zijn bestemming probleemloos kunnen bereiken. Ook mensen met een beperking of ouderen die slecht ter been zijn, moeten zich met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen.

Wout Patyn: “Lokale besturen zijn een belangrijke partner in de aanpak van de aanleg en heraanleg van toegankelijke haltes voor openbaar vervoer. Maar liefst 62% van de huidige haltes ligt langs gemeentewegen. Via de ondertekening van dit charter kan Harelbeke zich engageren om op een proactieve manier de doelstellingen van het Masterplan Toegankelijkheid te realiseren, om bij elke investering in het openbaar domein een toegankelijkheidstoets te doen en om de communicatie over dit initiatief met haar inwoners te verzorgen.”

Financiële ondersteuning

Het actieplan voorziet in concrete ondersteuning voor de gemeenten die zich erop inschrijven:

• Een subsidies van 5.000 euro per halte voor de plaatsing van aanrijdbare boordstenen en tactiele geleiding die de haltes autonoom toegankelijk maakt voor personen met een motorische en visuele beperking.
  • Een begeleidend coachingtraject waarbij het lokaal bestuur bij de opmaak van een actieplan ondersteund wordt door Inter, het Agentschap Toegankelijk Vlaanderen. Kennis en inspiratie worden via een lerend netwerk aangereikt aan alle gemeenten.
  • Tweejaarlijks wordt de prijs ‘Meer Mobiele Gemeente’ georganiseerd waarbij een projectsubsidie van 50.000 euro kan toegekend worden een de winnaars van de award. Die geldt voor gemeenten of steden die verdienstelijke inspanningen hebben geleverd voor het toegankelijk maken van haltes.

Goede samenwerking

Raadslid Patyn dankt het stadsbestuur om in te stappen op zijn vraag: “Het is de eerste keer sinds de verkiezingen van 2018 dat een voorstel vanuit de oppositie gestemd werd door het stadsbestuur. Ietwat laat, maar dat maakt me wel tevreden en smaakt naar meer. Ik heb alvast nog enkele voorstellen in mijn schuif liggen en kijk uit naar verdere samenwerking om stap voor stap Harelbeke nog beter te besturen.”