"Padel in Harelbeke? Graag! Maar dat er geen overleg werd georganiseerd is onaanvaardbaar!"

Op 19 mei 2021

'Ook Harelbeke wil padelvelden: “Er is veel vraag naar” ' was onlangs te lezen in de krant. Al heeft de stad geen centen om er zelf mee aan de slag te gaan. Dus besliste het stadsbestuur om een privé-investeerder aan te trekken om twee padelvelden in te richten op een voormalig tennisveld op de sportsite van Hulste. Al roepen de plannen ook enkele vragen op waarschuwt raadslid Wout Patyn.

"Het is goed dat er in Harelbeke verder in sport wordt geïnvesteerd. Sport zorgt immers niet alleen voor een hoger fysiek en mentaal welzijn, maar brengt ook mensen samen. De ontwikkeling van de site Bavikhove met een uitbouw van de sporthal en de sportplannen op de site De Mol zijn hier eveneens een belangrijk onderdeel van,' vertelt raadslid Patyn. 'Padel mag dan nu wel een hype zijn, de toekomst lijkt ook solide te zijn waardoor een investering zeker gerechtvaardigd lijkt.'

Bedenkingen

Toch zijn er enkele bedenkingen te formuleren bij de plannen om twee padelvelden neer te poten op een voormalig tennisveld:

1. Het stadsbestuur beoogt een privé-investeerder te vinden voor 20 jaar. Dat is een heuse periode om nu op de "hypetrein' te springen. De sport oogt dan wel solide naar de toekomst toe, beter was hier geweest om die 20 jaar in te korten, desnoods met verlenging. Wie weet welke hypes in die 20 jaar nog de revue zullen passeren.

2. Voor de zoveelste keer breekt het stadsbestuur woord: er werd geen participatiemoment gehouden met de buurt, want alles 'moet snel gaan om nog mee te kunnen profiteren van de populariteit'. Participatie blijkt een verkooppraatje te zijn. Met de verwachte protesten als gevolg.

3. De locatie zal enkele nabijgelegen woningen treffen met geluidsoverlast. Dat wil men oplossen met een 'groenscherm'. Wat extra plantjes dus. Tenzij er een jungle komt, zou het toch beter zijn om de twee velden te verplaatsen naar het nu zo goed als nooit gebruikte basketbalveldje 100m verder of alsnog te opteren voor een (gedeeltelijke) overkapping.

Stemhouding

Wout Patyn: "We onthielden ons dan ook op dit punt op de gemeenteraad van mei '21 en gaven onze aanbevelingen en kritiekpunten mee aan het bestuur. Het kan niet zijn dat er geen overleg meer zou georganiseerd worden, ook al komt het rijkelijk te laat."