Ondersteun lokale initiatieven, geen éxtra pop-up vlak na corona

Op 3 mei 2020, over deze onderwerpen: Economie

Het stadsbestuur wil deze zomer een pop-up food- of dranktruck organiseren op de vernieuwde Vrijdomkaai langs de Leie. Totaal ongepast vlak na de coronacrisis tegenover onze Harelbeekse horeca en handel.

"Misplaatst en verkeerde timing noem ik het,' zegt raadslid Brecht Vandeburie . "Onze Harelbeekse middenstand moet door de coronacrisis wekenlang haar deuren sluiten. En een van de eerste nieuwe initiatieven die het stadsbestuur lanceert is een pop-up waar voornamelijk niet-Harelbeekse ondernemers zullen op afkomen. Waarom organiseert het bestuur geen evenement in samenwerking met onze eigen horeca en handel? En wat dan met de wekelijkse markt die terug naar het centrum komt? Je mag er toch van uit gaan dat men alle inspanning wil leveren om onze eigen horeca maximaal te ondersteunen."

"Het opzet van het initiatief mag dan wel goed bedoeld zijn, het is een verkeerd signaal. Het stadsbestuur moet nu zorgen voor maximale ondersteuning van onze lokale economie en zich focussen op de opstart van de nieuwe handelskern zoals de invulling van de handelspanden. Dergelijke initiatieven kunnen later een welkome aanvulling zijn van een sterke kern, maar zijn nu niet gepast," vult raadslid Claerhout aan. "De hoofdzaken worden niet onderscheiden van de bijzaken. De coronacrisis biedt een unieke kans om terug te gaan tot de kern van uw gemeentelijk beleid. Om dan te komen aanzetten met een pop-up initiatief is voor de lokale horeca en handel een slag in het gezicht. Totaal ongepast."