Nieuwe toekomst voor bedrijfssite Isocab in Bavikhove weer een stap dichterbij

Op 30 november 2020, over deze onderwerpen: Economie, Mobiliteit en openbare werken, Natuur en dierenwelzijn

De herinrichting van de verlaten bedrijfssite van Isocab in Bavikhove is weer een stapje dichterbij. Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir heeft, via het fonds voor de reconversie van verlaten bedrijfssites 1.424.400 euro vrijgemaakt om de aankoop te ondersteunen.

Begin 2019 besliste de intercommunale Leiedal in overleg met het stadsbestuur van Harelbeke om de verlaten bedrijfssite van Isocab langs de Treurnietstraat in Bavikhove aan te kopen en om te vormen tot een gemengd project met woon- en bedrijfsfuncties.

Het bedrijf Isocab fuseerde in 2018 met Isobar uit Beveren-Leie (Waregem) tot Isomasters. Na de samensmelting van de twee bedrijven telt Isomasters nu 250 personeelsleden. Daardoor werd site in de Treurnietstraat te klein en moest het bedrijf op zoek naar een nieuwe locatie. Sindsdien staat de site langs de Treurnietstraat leeg. Het terrein is gelegen op een boogscheut van het centrum van Bavikhove en Ooigem en zal worden omgevormd tot een KMO-zone en een beperkt aantal woningen. De beekvallei van de Paddebeek wordt opnieuw open gelegd met extra groene ruimte en een trage weg die het terrein doorkruist en al lang niet meer werd gebruikt, wordt geherwaardeerd zodat de leefbaarheid van de Treurnietstraat en de ruimere omgeving niet onder druk komen te staan.

“Ik stel vast dat in Vlaanderen nog heel wat verlaten bedrijfsgebouwen onbenut zijn. We moeten veel meer inzetten om deze sites een nieuw leven te geven met kwalitatieve projecten. Het kan niet dat we steeds verder onze openruimte volbouwen, terwijl er honderden hectares verlaten gebouwen leeg blijven staan,” verduidelijkt Vlaams minister Zuhal Demir.

Lokaal gemeenteraadslid Wout Patyn vult aan: “We zijn zeer tevreden met deze Vlaamse financiering om het verlaten bedrijventerrein en de omgeving opnieuw op te waarderen. Onze deelgemeenten Bavikhove en Hulste staan bekend omwille van hun open ruimte, laat ons dit dan ook behouden door geen extra ruimte aan te snijden. Bovendien wordt de betonnen vlakte van de site onthard en komen er groenbuffers. Een win-winsituatie voor natuur en onze lokale economie.”

De kosten voor de sloop en de sanering worden geraamd op ca. 350.000 euro. Vervolgens moet het terrein bouwrijp gemaakt worden en kunnen wegen en groen aangelegd worden. De kost daarvan wordt nog eens op 1 miljoen euro geraamd.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is