N-VA vraagt om bij warm weer in het weekend West-Vlaamse plassen open te stellen voor zwemmers

Op 18 mei 2022, over deze onderwerpen: Natuur en dierenwelzijn, Provincie West-Vlaanderen

West-Vlaanderen / Wevelgem / Harelbeke – De N-VA-fractie in de West-Vlaamse provincieraad doet bij monde van provincieraadslid Johan De Poorter uit Meulebeke een nieuwe oproep aan de West-Vlaamse deputatie om nu waterplassen in beheer van de provincie open te stellen bij warm weer. “De zwemzone van provinciedomein De Gavers in Harelbeke kan in de weekends bij warm weer nu al opengesteld mét redders. In andere provincies kunnen plassen al opengesteld worden, waarom niet in onze provincie?”

Het is een steeds opnieuw oplaaiende discussie bij warm weer in de provincie West-Vlaanderen. “Enerzijds waren er dit weekend aan onze Vlaamse Kust strandredders voorzien in bepaalde kustgemeenten. Dit weekend waren er strandredders in Koksijde, Blankenberge en Knokke-Heist. Er is daar nog steeds geen uniform beleid voor de ganse kustlijn.”

“Anderzijds voor de rest van West-Vlaanderen is enkel het openluchtzwembad van Izegem vroeger opengegaan. Voor de rest is er nergens een aanbod om met redders in openlucht te zwemmen. We doen daarom de oproep aan het West-Vlaams provinciebestuur om de zwemzone van het Gavermeer in Harelbeke nu reeds open te stellen met redders bij warm weer in de weekends. Nu is dit enkel in de maanden juli en augustus. Daarnaast doen we opnieuw de oproep om afgebakende zwemzones met redders te voorzien in provinciale waterputten in West-Vlaanderen. Dit kan bijvoorbeeld perfect voorzien worden in provinciedomein Bergelen te Wevelgem.”

“We hebben onze vraag overgemaakt aan het provinciebestuur en we hopen op snelle actie. Hete lentes en zomers versterken immers de vraag naar zwemmen in open water”, besluit provincieraadslid Johan De Poorter uit Meulebeke.