N-VA vraagt groendak op het stadhuis bij dakwerken

Op 20 april 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Natuur en dierenwelzijn

Een deel van het dak van het stadhuis is aan vernieuwing toe. N-VA Harelbekepleit ervoor om een groendak aan te leggen.

In het kader van de ‘conditiemeting’ heeft een groot deel van het dak van het stadhuis nood aan vernieuwing. Dit ook om de warmtehuishouding te verbeteren en nachtkoeling mogelijk te maken tijdens warme periodes.

“Ik verwachtte plannen te zien voor een groendak, maar dat was niet het geval,” bracht raadslid Patrick Claerhout verbaasd aan op de gemeenteraad van april. “We hebben het meest groene schepencollege van West-Vlaanderen, maar zien dan op deze zaken geen inspanning. Dat kan toch beter.”

Voordelen

Een groendak sluit perfect aan bij de doelstellingen van de vernieuwing: warmtehuishouding en koeling. Maar ook de isolatie verbeterd, het zorgt voor een waterbuffer en draagt bij aan properdere lucht. Een groendak kan al van 30 euro per vierkante meter wat zeker doenbaar is van prijs.

“Zo’n dak kan ingericht worden zoals men wil,” verduidelijkt Claerhout. “Dat kan door er struiken en bomen op te planten, maar dat kan even goed door het dak te bedekken met mossen. Het zou goed zijn als het stadsbestuur die mogelijkheid eerst nog eens goed onderzoekt vooraleer men opnieuw een verhard dak aanlegt.”

Stadsbestuur positief

Het stadsbestuur is het idee zeker genegen en ging de kosten en de potentie nogmaals nagaan. “Het dak moet zich er natuurlijk ook toe lenen,” klonk het. “Want een groendak zorgt ook voor een hogere belasting."