N-VA vraagt dialoog en respect voor ondernemers

Op 9 juni 2018, over deze onderwerpen: Economie

Met N-VA Harelbeke vinden we het onbegrijpelijk wat de laatste week gebeurd is met onze twee Harelbeekse bedrijven, Esthio en Agristo. Het zijn twee firma’s die voor een enorme tewerkstelling zorgen in de regio en stad Harelbeke. Wij pleiten dan ook voor dialoog en respect ten opzichte van ondernemers.

“In de zaak Agristo doet het bedrijf de nodige inspanningen om de site te optimaliseren,” vat schepen van economie Patrick Claerhout aan. “En dit steeds met maximale kwalitatieve ruimtelijke invulling en maatschappelijke integratie met de omgeving. Hierdoor zal niet alleen de impact op de omgeving en het milieu verminderen, maar ook de leefbaarheid van de omgeving verhogen.”

De zaak Agristo is opnieuw een schrijnend voorbeeld van hoe men een bedrijf verplicht om alle normen na te leven om dan te zeggen dat het niet mag produceren. Het wordt tijd om onze ruimtelijke normen eens te herzien en te verbeteren naar bedrijven toe. Het maatschappelijk belang van ondernemingen wordt volgens ons nog altijd sterk onderschat. Overleg zou hier meer dan nuttig kunnen zijn. Ook de communicatie met Esthio deze week is allesbehalve naar behoren verlopen. Wij hopen dan ook dat dergelijke zaken in de toekomst kunnen vermeden worden.