N-VA pleit voor extra aandacht toegankelijkheid bushaltes

Op 20 april 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

N-VA wil van Harelbeke een voortrekker maken op het vlak van toegankelijke bushaltes. “Mensen met een beperking, maar ook ouderen die minder te been zijn, moeten ook maximale toegankelijkheid krijgen,” klinkt het bij de partij.

Harelbeke telt 107 bushaltes waarvan 82 bushaltes en 25 belbushaltes. Slechts 11 daarvan zijn volledig toegankelijk voor mensen met een motorische of visuele beperking. 34 haltes daarvan zijn toegankelijk mits assistentie. We spreken dan voornamelijk over haltes met een slecht begaanbare grond, zoals kiezels en gras, onnodige opstapjes en drempels.

“Dat zijn geen cijfers om vrolijk van te worden vandaar dat ik wil dat we er als stad mee aan de slag gaan,” verduidelijkt gemeenteraadslid Wout Patyn die het voorstel lanceerde. “Net daarom wil ik dat we ons als stad engageren om het Masterplan Toegankelijkheid van de Vlaamse regering uit te voeren en een toegankelijkheidstoets hanteren bij investeringen in het openbaar domein.”

Charter Masterplan Toegankelijkheid

De Vlaamse regering wil namelijk de toegankelijkheidscijfers opkrikken en heeft daarom een masterplan toegankelijkheid op poten gezet: een actieplan dat de halte-infrastructuur van het openbaar vervoer tegen 2030 meer toegankelijk wil maken. Dit plan kader in de nieuwe Vlaamse mobiliteitsvisie van basisbereikbaarheid. Slechts 12% van de haltes die vandaag worden bediend door het reguliere stads- en streekvervoer zijn toegankelijk voor personen met een motorische beperking.

“Onze stad zou vanaf 2021 kunnen genieten van extra coaching en financiële ondersteuning vanuit Vlaanderen als we het charter Toegankelijkheid ondertekenen en ons inschrijven op de trajecten,” vertelt Patyn. “Lokale besturen zijn immers een belangrijke partner in de aanpak van de (her)aanleg van toegankelijke haltes. Maar liefst 62% van de huidige haltes ligt langs gemeentewegen. Hieraan meewerken kan dus voordelen opleveren voor onze stad en geeft ons een voortrekkersrol.”

Stadsbestuur positief

“Het stadsbestuur staat positief tegenover het voorstel en bekijkt nog nader de concrete engagementen,” vertelt raadslid Patyn. “In de raadscommissie en in de volgende gemeenteraad zal het voorstel nog dieper besproken en eventueel gestemd worden. Ik ben alvast tevreden dat we in onze stad extra stappen qua toegankelijkheid willen en kunnen zetten.”