N-VA pleit voor een verbod van privévuurwerk in Harelbeke

Op 30 december 2019

Sinds april is het in Vlaanderen overal verboden om vuurwerk af te steken. Gemeentebesturen kunnen wel nog een uitzondering toelaten, zoals dit in Harelbeke het geval is. Zo mag op oudejaarsavond in Harelbeke van 20u tot en met 2u vuurwerk afgestoken worden. N-VA vraagt om het gebruik van privévuurwerk te verbieden.

Harelbeke

Op oudejaarsavond is het in Harelbeke toegestaan om zonder machtiging of kennisgeving feestvuurwerk af te steken tussen 20u en 2u. [1] “Met de nieuwe wetgeving van 2019 in het achterhoofd is dit te laks,” klaagt gemeenteraadslid Brecht Vandeburie aan. “Wij vragen het stadsbestuur de regelgeving te herbekijken en een verbod in te voeren omwille van veiligheidsredenen en het dierenleed die ermee gepaard gaat.”

Veiligheid

“Het gebruik van vuurwerk is niet zonder gevaar. Jaarlijks belanden nog honderden gewonden op de spoedopname. En op oudejaarsavond is er in Vlaanderen ergens wel een woningbrand als gevolg van onprofessioneel gebruik van vuurwerk,” waarschuwt gemeenteraadslid Brecht Vandeburie.

“Volgens de cijfers van Stichting Brandwonden is het aantal ongevallen met lichamelijke letsels in 2018 verdubbelt ten opzichte van 2016. Een duidelijk teken dat er het niet zonder gevaar is.”

Brandweer

Ook vanuit de Vlaamse brandweerzones en vanuit onze hulpverleningszone Fluvia is er de vraag om geen vuurwerk meer af te schieten. Om die boodschap kracht bij te zetten werd er een bewustmakingscampagne opgezet, genaamd #ikknalzondervuurwerk. Ook de VVSG (vereniging van Vlaamse Gemeenten ) en Dierenwelzijn Vlaanderen zijn initiatiefnemers.

Dierenleed

Vuurwerk veroorzaakt bovendien heel wat dierenleed en onrust omwille van de luide knallen. “Als we het goed voor hebben met de veiligheid van onze inwoners en onze dieren dan moet een verbod overwogen worden,” vertelt N-VA-bestuurslid Sofie Tibergijn.

“Vuurwerk is een sfeermaker, zeker op oudejaarsavond, maar de huidige regelgeving in Harelbeke is te ruim. Daarom dat wij het stadsbestuur vragen om een verbod voor privégebruik in te voeren. Ieder van ons zal nog steeds kunnen genieten van vuurwerk want op oudejaar zijn er nog tal van plaatsen waar professioneel vuurwerk wordt afgestoken waar eenieder van kan genieten.”

[1] Ook op Kerstavond, kerstdag, tweede kerstdag, nieuwjaarsdag en tweede nieuwjaarsdag is het afsteken van vuurwerk tussen 20u en 2u in Harelbeke mogelijk zonder kennisgeving of machtiging.