Standaard fraudeonderzoek buitenlandse eigendom bij sociale huurders moet de norm zijn

Op 20 april 2021

N-VA Harelbeke pleit voor een standaard fraudeonderzoek naar buitenlandse eigendom door sociale huisvestingsmaatschappijen. Een rechtvaardig en sociaal beleid kan alleen door sociale huurfraude aan te pakken.

Het is gemeenteraadslid Wout Patyn die het voorstel neerlegde op de Harelbeekse gemeenteraad van april: “Ik wil het stadsbestuur aanmanen om samen met de sociale huisvestingsmaatschappij Mijn Huis aandacht te hebben voor sociale huurfraude. We zien dat sommige sociale huurders nog een buitenlandse eigendom hebben. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.”

Vlaamse raamovereenkomst

Het initiatief om hier strenger tegenop te treden komt van Vlaams Minister van Wonen Matthias Diependaele (N-VA). Momenteel is er controle op binnenlands onroerend bezit, dat kan immers door de sociale verhuurder eenvoudig via de Kruispuntbank Sociale Zekerheid gecontroleerd worden. Voor buitenlandse eigendommen is dat niet zo eenvoudig omdat de FOD Financiën vaak niet over de nodige gegevens beschikt. Hierdoor is het noodzakelijk om ter plaatse in het buitenland na te gaan of iemand dergelijk bezit al dan niet heeft. Dat vereist niet enkel de effectieve controle in het buitenland, maar ook de kennis van de praktijken en de regelgeving van al die verschillende landen.

Daarom wordt vanuit Vlaanderen een raamovereenkomst ter beschikking van sociale verhuurders gesteld die onderzoek voeren naar buitenlands bezit. Daarnaast worden sociale verhuurders, die onderzoek laten doen naar buitenlands onroerend bezit van sociale huurders, financieel ondersteund door tussenkomsten in de kosten van dat onderzoek.

Stadsbestuur positief

Onze fractie is er van overtuigd dat sociale huurwoningen moeten worden voorbehouden voor de doelgroep die er effectief recht op heeft. Om die reden werkt het sociaal huurstelsel ook met voorwaarden rond onroerend bezit: wie al over een woning of bouwperceel beschikt, heeft geen sociale huurwoning nodig.

“We zijn dan ook tevreden dat het stadsbestuur openstaat voor dit voorstel en zal intekenen op de raamovereenkomst indien dat opportuun en juridisch volledig sluitend is. Zo zal met tijd ook huurfraude in onze stad maximaal aangepakt kunnen worden,” besluit Patyn.