N-VA vraagt stad Harelbeke om de “Vlaamse rookmeldercampagne” extra kracht bij te zetten

Op 11 september 2019, over deze onderwerpen: veiligheid en preventie, veligheid

Nog te vaak stelt Brecht Vandeburie (gemeenteraadslid) vast dat er nog heel wat woningen niet uitgerust zijn met een rookmelder. Nochtans wordt het vanaf 1 januari 2020 een verplichting om ook in een particuliere woning over rookmelders te beschikken.

“De burger moet echt wel beseffen hoe belangrijk het is om gewekt of attent gemaakt te worden dat er een beginnende brand is in zijn/haar woning. Woningbranden eisen jaarlijks nog tientallen mensenlevens. En meer nog dan het vuur, maakt vooral de rook tal van slachtoffers. Die rook is verstikkend en verspreidt zich razendsnel,” aldus Brecht Vandeburie.

Net zoals in enkele andere Vlaamse steden en gemeenten vraagt N-VA Harelbeke aan de stad om extra sensibilisering te willen ondersteunen in de aanloop naar 2020. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door op het stadhuis informatiebrochures te voorzien. Of zoals in de buurgemeenten Kuurne en Waregem een tijdlang het geval was, op het stadhuis een rookmelderverkooppunt voor de inwoners van Harelbeke te zijn.

Om de Harelbeekse inwoner nog méér te stimuleren om rookmelders in zijn/haar woning te voorzien, minimum 1 per verdiep, stelt N-VA voor dat de stad Harelbeke ook €1 korting geeft aan ieder Harelbeeks gezin die de rookmelder aankoopt op het stadhuis.

Wat is nu de wettelijke verplichting?

Als eigenaar van een nieuwbouwwoning of gerenoveerde woning, appartement, studio voor studenten en huurwoningen zijn rookmelders al langer verplicht. Vanaf 1 januari 2020 moet ook de woning waarin de eigenaar zelf woont over de nodige rookmelders beschikken.

N-VA Harelbeke hoopt dat het stadsbestuur hier een voortrekkersrol opneemt om nog méér burgers te overtuigen om niet langer te wachten met het plaatsen van rookmelders in hun woning. Zo dragen we met zijn allen ons steentje bij tot ‘veiliger wonen’ in Harelbeke.

Meer info vind u hier.

---

Foto: voorzitter Roeland Houttekiet, bestuurslid Sofie Tibergijn en gemeenteraadslid Brecht Vandeburie