N-VA Harelbeke verzet zich tegen mogelijke komst van windmolen in Stasegem

Op 25 april 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

De Watergroep heeft een vergunningsaanvraag ingediend voor een windmolen van 77 meter hoog op haar site in Stasegem langs de Beneluxlaan. “Stasegem is te verstedelijkt en kent al voldoende milieubelasting waardoor een molen van zo’n formaat er niet thuis hoort”, aldus fractievoorzitter Wout Patyn

Op 25 april 2022 startte het openbaar onderzoek voor de vergunningsaanvraag voor een windmolen van 77 meter hoog op de terreinen van de Watergroep in Stasegem. Tot en met 24 mei 2022 kunnen er nog bezwaren ingediend worden tegen de mogelijke komst van een windmolen.

“Ik verwacht heel wat bezwaren tegen het project. We juichen de komst van groene energie toe, maar we moeten realistisch zijn: in een verstedelijkt Vlaanderen is dit geen sinecure”, verduidelijkt N-VA-gemeenteraadslid Wout Patyn. “Stasegem is daarin niet anders, integendeel. De deelgemeente kent al tal van milieubelastende factoren met heel wat bedrijvigheid, een kanaalzone, een stroppende mobiliteit, een nabijgelegen autosnelweg … Nog een extra windturbine van dit formaat, daar zit de Stasegemnaar niet op te wachten.”

N-VA Harelbeke dringt aan bij het stadsbestuur om eveneens bezwaar in te dienen tegen het project. De windmolen komt immers vlak naast een verkaveling in en rond de Reinaertstraat. Hier zijn toch wel vragen te stellen bij de impact van zo’n hoge windmolen op die wijk. “Het kan niet de bedoeling zijn dat er huizen in de slagschaduw van wieken belanden en geluidsoverlast ondervinden. Net daarom moet Stad Harelbeke de kaart voor haar inwoners trekken en formeel bezwaar indienen”, sluit Patyn af.

Bezwaar indienen kan u op het omgevingsloket van de Vlaamse overheid:

- https://omgevingsloketpubliek.omgeving.vlaanderen.be/?openbaaronderzoek#...