N-VA Harelbeke: “Plannen Steenbrugstraat hebben bijsturing nodig”

Op 22 december 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Na een woelige aanloop, vond gisterenavond het digitaal info- en participatiemoment plaats over de heraanleg van de Steenbrugstraat tussen de Generaal Deprezstraat en de Beneluxlaan te Stasegem. Heel wat inwoners gaven er hun grieven en bemerkingen mee. Maar ook N-VA Harelbeke dringt aan op een bijsturing van de nu voorliggende plannen

N-VA Harelbeke is tevreden dat de straat – en dit in combinatie met de nodige rioleringswerken – onder handen wordt genomen. Stasegemnaar Niko Tanghe verduidelijkt: “Reeds in februari 2021 stelden we voor om deze toegangsweg dat nu integraal deel uitmaakt van de dorpskern van Stasegem heraan te leggen. Deze weg voldoet immers niet meer aan het karakter van een fiets- en voetgangersvriendelijke dorpsstraat. We stelden toen voor om een groene laan met bomen aan te leggen, maar met een gezond evenwicht tussen veiligheid, parking en leefbaarheid. Maar over de huidige, voorliggende plannen is de haalbaarheid én het draagvlak in vraag te stellen. Het stadsbestuur zal moeten rekening houden met de inwoners.”

Ontharding en parkeerdruk

In de plannen wordt volop ingezet om de nu zeer brede, geasfalteerde straat te ontharden. Niko Tanghe: “In beide dwarsprofielen komt er een groenzone en een onverhard olifantenpad die wel tot een derde van de rijweg zal innemen. Daardoor verdwijnen de fietspaden en ook de parkeerplaatsen. Dat betekent dat klanten van handelaars en bewoners hun wagen elders zullen moeten kwijt kunnen. Het spreekt voor zich dat de parkeerdruk, én de verkeersstromen, in de omliggende straten daardoor zal toenemen. Ik vraag me af om men met de impact op het totaalplaatje voldoende rekening heeft gehouden.”

Fractievoorzitter Wout Patyn vult aan: “De idee mag wel goed zitten, maar het gaat voorbij de realiteit van het dagdagelijkse leven. Niet iedere bewoner kan de fiets nemen om te gaan werken, zelfstandigen moeten klanten en leveranciers vlot kunnen laten parkeren en men vergeet dat er in Stasegem de laatste jaren heel wat woningen zijn bijgekomen waardoor de parkeerdruk is gestegen. Zomaar parking schrappen zal die auto’s niet op een magische wijze doen verdwijnen. Ik heb het gevoel dat men van de straat een verlengde wil maken van de nabijgelegen speelplaats, maar de openbare weg is niet zomaar een speelterrein.”

N-VA Harelbeke pleit er dan ook voor om de parkeerplannen te herzien en op zijn minst voldoende parkeerplaatsen – en dit kan gerust waterdoorlatend – te blijven voorzien in de straat. Want ook de voorziene kiss en ride zone voor de lagere school Zuid zal niet volstaan. Ook zullen de plannen moeten gewijzigd worden om de bewoners voldoende toegang te kunnen geven tot hun oprit, daar knelt nu nog te vaak het schoentje.

Fietsstraat en kruispunt Beneluxlaan

Doordat de fietspaden in de plannen geschrapt worden, wil men de straat omvormen tot een volledige fietsstraat en zone 30. “Een zone 30 kan zeker een optie zijn, maar een fietsstraat gaat een stap te ver. De straat is breed genoeg en leent zich tot diverse mogelijkheden”, verklaart Tanghe. “We vragen om alsnog een afgescheiden fietspad te voorzien in het ontwerp wat misschien ter vervanging kan van het onverharde olifantenpad dat al snel een modderpoel zal worden.”

De N-VA pleit er ook voor om het kruispunt met de Beneluxlaan mee te nemen in de plannen. Nu heerst daar een ietwat vreemde en onveilige verkeerssituatie. “Bovendien staat het in schril contrast met de functiewijziging die men wil doorvoeren in de straat. Die functiewijziging heeft immers ook nood aan een duidelijke en verkeersveilige toegangspoort”, beëindigd Tanghe.

Communicatie

Opnieuw laat de communicatie vanuit de stad de wensen over, net zoals indertijd over de plannen op sportcentrum De Mol. Raadslid Wout Patyn klopt al langer op die nagel: “Vooraleer het participatiemoment goed en wel gestart was, was er al heel wat onduidelijkheid bij de inwoners. Dit kon voorkomen worden door meer heldere communicatie, want nu werd een sereen debat over de plannen bemoeilijkt.”

Zo was in de oproepingsbrief te lezen dat het ‘fietspad nood had aan een opfrisbeurt’. Om vervolgens vast te stellen dat de fietspaden volledig zijn geschrapt in de plannen. Men schept hiermee een verwachtingspatroon om het daarna niet in te vullen. Ook was voor velen niet duidelijk dat het enkel ging om werken in het stuk tussen de Generaal Deprezstraat en de Beneluxlaan.

“Allemaal zaken die voor wrevel zorgen en perfect vermeden kunnen worden. Het blijft toch een moeilijk gegeven voor dit stadsbestuur om hun zo opgehemelde participatie op een degelijke manier in te vullen,” sluit Patyn af.