N-VA Harelbeke overhandigt ludieke cheque en prijs aan Stadsbestuur Harelbeke: “Ter herinnering aan de serieuze belastingverhoging.”

Op 12 juli 2021

Op de eerste fysieke gemeenteraad van 2021 vloog N-VA-Harelbeke er meteen stevig in met een ludieke actie. De partij overhandigde een reuzecheque en beker aan het stadsbestuur ter herinnering aan de één jaar belastingverhoging.

Gemeenteraadslid Wout Patyn opende op maandag 12 juli de gemeenteraad met een ludiek welkomstwoord: “Ik heb goed nieuws voor het stadsbestuur, ik heb namelijk twee geschenken mee.” Terwijl hij een reuzecheque in de lucht hield. “Het is rond deze periode ongeveer een jaar geleden dat onze inwoners hun belastingbrief in de bus kregen. Velen schrokken toen ze zagen dat de opcentiemen op de onroerende voorheffing 20% gestegen waren. Wij geven nu, één jaar later, een symbolische cheque aan het bestuur in naam van alle Harelbekanen ter waarde 2.500.000 euro. Het bedrag dat de stadskas rijker is sinds de verhoging. Een bedrag dat de komende jaren alleen maar zal oplopen.”

Het bestuur voerde de verhoging aan het begin van de legislatuur in en hoopte hiermee dat de maatregel snel zou vergeten worden. “Tevergeefs,” verduidelijkt Patyn. “Onze inwoners zullen jaarlijks geconfronteerd worden met de verhoging en wij herinneren hen er met plezier aan door deze ludieke actie.”

Vijfde duurste Vlaamse gemeente

Patyn voorzag niet alleen een cheque, maar ook een symbolische beker voor de vijfde plaats die Harelbeke nu bekleedt: “Onze stad is nu de vijfde duurste gemeente van de circa 300 Vlaamse gemeenten inzake de opcentiemen. Wij geven het bestuur een ludieke prijs hiervoor. Harelbeke valt nu net buiten het schavot, maar als het bestuur in deze even ambitieus is zoals in hun andere communicatie, kunnen we misschien volgend jaar een beker uitreiken voor de derde plaats, of gaan ze voor nog beter?”

N-VA Harelbeke gaf van in den beginne kritiek op deze serieuze verhoging en wijst op besparingsalternatieven in de eigen werking. Zo blijft het personeelsbestand hoog en kunnen er wel degelijk andere kosten, denk maar aan het peperdure wagenpark, achterwege gelaten worden.

Burgemeester niet opgezet met actie

De burgemeester was niet opgezet met de actie en spreekt van desinformatie. Hij wijst tevens met de vinger naar het beleid van de Vlaamse regering waardoor enkele gemeentelijke inkomsten wegvielen. Raadslid Patyn pareert: “Het verwondert me dat de burgemeester op die manier zijn eigen belastingverhoging goedpraat. Het klopt dat enkele inkomsten wegvielen, denk maar aan deze op outillage, maar hij vergeet erbij te zeggen dat dit een belastingverlagingsgericht beleid is die ons welzijn en welvaart moet garanderen. Bovendien krijgt onze stad tal van subsidies van hogere overheden voor heel wat projecten, denk maar aan alle steungelden inzake corona de afgelopen maanden.”