U bent hier
N-VA Harelbeke hekelt gebrekkige communicatie over drastische mobiliteitsmaatregelen
Voor de tweede maal op rij voert het stadsbestuur eenzijdig een drastische mobiliteitsmaatregel door. Na de verkeersknip op de wijk het Bistierland wordt nu ook de wijk Het Eiland een fietszone zonder overleg met de inwoners.
Fietszone
Op vrijdag 13 november kregen de bewoners van de wijk Het Eiland te Harelbeke een flyer in de bus waarop de aankondiging te lezen staat dat hun wijk een fietszone wordt. Dat betekent overal zone 30 en fietsers zullen er niet meer ingehaald mogen worden. Voorafgaand werd geen overleg gepleegd met de buurt wat veel inwoners de wenkbrauwen deed fronsen.
Wout Patyn: “Mobiliteit is een thema dat bij inwoners in de bovenste schuif ligt. Veilige voet- en fietspaden, parkeermogelijkheden, openbaar vervoer … We komen er allemaal dagelijks mee in contact en hechten er terecht ook meer en meer belang aan. Dat de invoering van de fietszone niet op voorhand gecommuniceerd werd, wetende dat mobiliteitsmaatregelen de gemoederen snel doen verhitten, dat gaat er bij mij niet in. Het getuigt van weinig respect voor de Eilandbewoners.”
Mobiliteitsplan
Eind 2021 beoogt het stadsbestuur een nieuw globaal mobiliteitsplan op tafel te leggen. De fietszone wordt nu ingevoerd als los onderdeel van een breder plan. Onverstandig. Wat bijvoorbeeld met de Gaversstraat die nog meer verkeer zal mogen opvangen? De straat krijgt nu al dagelijks opstoppingen en zwaar verkeer te verwerken.
Brecht Vandeburie: “Een volledige fietszone op de wijk invoeren is heel verregaand. Waarom niet focussen op de verkeersveiligheid en fietsvriendelijkheid in de straten waar het er ook effectief toe doet? Zoals de Wijdhagestraat als veilige doorgangsweg naar het provinciaal domein De Gavers en de Schoolstraat en de Kouterstraat als verbinding met de school. Die straten inrichten als fietsstraten, daar kan ik me zeker in vinden.”
N-VA Harelbeke vraagt het stadsbestuur de participatie die ze hoog in het vaandel draagt ook in de praktijk om te zetten. Het kan niet zijn dat in de toekomst dezelfde maatregelen zomaar zonder overleg in de andere Harelbeekse wijken worden ingevoerd zonder onderdeel te zijn van een breder mobiliteitsplan.