N-VA eist nieuw lichtplan in Harelbeke

Op 27 november 2019

Stad Harelbeke kiest ervoor om haar openbare verlichting te verkopen aan Fluvius, beheerder van het energiedistributienet in onze stad. Een maatregel die geld in het laadje moet brengen en met oog op de toekomst de omschakeling naar slimme ledverlichting moet mogelijk maken.

Twee jaar terug pleitte jong N-VA voor een aanpassing van het lichtplan in het kader van innovatie, namelijk ledverlichting. Een investering die zijn geld waard is, want de lichten kunnen blijven branden wat de veiligheid ten goede komt en het is tegelijk een energiebesparende maatregel.

“We zijn nu twee jaar verder en we zien dat de stad haar verlichtingspark verkoopt. Dit is uiteraard een besparingsmaatregel en moet op korte termijn geld opbrengen (€ 404.688 cash en 1.214.065 euro in aandelen), maar het is ook een uitgelezen kans om in samenspraak met Fluvius de omslag naar slimme ledverlichting te maken,” vertelt gemeenteraadslid Wout Patyn. “Want de stad heeft nog steeds de beslissingsbevoegdheid en kan ervoor kiezen om versneld te investeren. Het is dus nodig dat de stad een nieuw lichtplan, alsook een financieel plan, opstelt om de mogelijkheden in de toekomst te bekijken. Zo kunnen de donkerste plekjes in onze stad eindelijk weer verlicht worden.”

“Het brengt uiteraard ook nadelen met zich mee en het stadsbestuur zal zich hiervoor moeten hoeden. Zo zal hoogstwaarschijnlijk de betalingslast op termijn ferm oplopen aangezien onze stad geen controle meer heeft over het lichtpark. Bovendien kunnen er ons opgedrongen investeringen boven het hoofd hangen die heel wat extra kosten met zich meebrengen. Budgettaire waakzaamheid is noodzakelijk. Koste wat kost investeren in de vernieuwing van het lichtpark zonder een nieuw uitgewerkt lichtplan en financiële beraming is niet aan de orde,” waarschuwt gemeenteraadslid Patrick Claerhout

In de plannen is te lezen dat die omslag tegen 2030 voltooid moet zijn. Dan zou onze stadsverlichting volledig led moeten zijn en op bepaalde plaatsen zelfs slim gestuurd. Zo zal het mogelijk kunnen zijn om de lichten bijvoorbeeld tot maar 30% te doven zodat het nooit volledig donker wordt. Iets wat zowel het veiligheidsgevoel als de verkeersveiligheid ten goede komt. Met de N-VA roepen we het stadsbestuur op om snel werk te maken van een nieuw lichtactieplan met een duidelijke investeringsvisie.