Maak van de steenbrugstraat een groene laan met bomen

Op 24 februari 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Volgend jaar wordt in Stasegem de Steenbrugstraat, namelijk het deel tussen de Beneluxlaan en de Generaal Deprezstraat, heraangelegd. De Harelbeekse gemeenteraad heeft daarvoor het licht op groen gezet. De riolering wordt er vernieuwd, en ook het wegdek wordt aangepakt.

Omdat het ontwerp nog moet worden opgesteld doet N-VA Harelbeke nu een eerste voorstel: “Maak van de straat een groene laan met een gezond evenwicht tussen veiligheid, parking en leefbaarheid.”

Raadslid Patrick Claerhout speelt al langer met het idee om de verkeersremmende maatregelen in de straat een in een groene variant te gieten, namelijk door het plaatsen van bomen. “Ik denk daarbij niet aan een enorme bomenrij maar wel aan verschillende bomen op plaatsen waar versmald wordt. Zo wordt het verkeer vertraagd en blijft het veilig,” begint Claerhout.

“Zo hebben we meteen een groenere toegangspoort tot Stasegem centrum voor wie van Zwevegem onze stad binnenkomt,” vult voorzitter Roeland Houttekiet aan. “Nu rijden heel wat mensen een betonnen vlakte binnen met de ons allen gekende lelijke rood-witte bakken in het midden van de rijweg. Het is goed dat het stadsbestuur daar iets aan wil doen. Met ons voorstel hopen we een goede balans te vinden tussen groen, vlotte mobiliteit en voldoende parkeerplaats.”

Stasegemnaar en ondervoorzitter Niko Tanghe sluit af: “We pleiten ervoor om van de straat een groene laan te maken, maar dat is niet alleen van belang voor zij die erdoor rijden.  Het zal zo ook aangenamer vertoeven worden voor de inwoners in de straat. We vroegen aan enkele inwoners hun mening over de snelheidsremmende maatregelen en ons idee werd wel gesmaakt. Wij zullen onze visie alvast op tafel leggen bij het stadsbestuur en nauwlettend op het ontwerp toezien.”