Kosten paviljoen aan de verlaagde leieboorden in Harelbeke lopen te hoog op

Op 20 juni 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
N-VA Harelbeke Gemeenteraadsleden en lid BCSD

De kosten van het nieuwe paviljoen lopen al op tot zo’n 600.000 euro. Voor N-VA Harelbeke begint de prijs van dit project de pan uit te swingen. Het stadsbestuur wil dit project koste wat het kost realiseren, meer dan een half miljoen voor een klein paviljoen. Wordt dit niet wat te veel?

Het is belangrijk om het juiste doel voor ogen te houden. Dat is inderdaad het vernieuwde markcentrum levendiger maken met onder andere aantrekkelijke horecazaken. Belangrijk hierbij is om het marktplein met de lager gelegen kade te verbinden. Een terras of zaak op de verlaagde leieboorden is dus een mooi initiatief. “Het is echter niet de bedoeling om zich als stadsbestuur te laten meeslepen in een project dat ‘koste wat het kost’ verwezenlijkt moet worden. Met N-VA trekken wij aan de alarmbel”, klinkt het bij Wout Patyn (N-VA).

N-VA Harelbeke is altijd voorstander geweest om een zaak of terras in te richten op de vernieuwde leieboorden. Dit moet echter geen luxeproject worden waarvan niet eens garantie is of het ook zal slagen. Bovendien is dit ook geen sleutel-op-de-deur-verhaal. “De toekomstige uitbater zal nog heel wat investeringskosten op zich moeten nemen aangezien hij intrekt in een bijna ruwbouw. Zo moet nog een deel van de nieuw vloer gelegd worden, is de verlichting nog niet aanwezig, de keuken en de bar staan niet op punt en er is een bergingstekort. Kortom nog heel wat zaken die afwezig of maar half afgewerkt zijn”, vult gemeenteraadslid Patrick Claerhout (N-VA) aan.

Strikte opvolging gevraagd

“Het stadsbestuur moet zich eens bezinnen of ze op die manier verder willen met dit project. 600.000 euro is een hele som en we zijn nog niet ten einde. Als we de kosten-baten van het project afwegen dan denken we dat er goedkopere opties zijn. Zoals een terras dat een verlengde is van de brasserie op de hoek, net zoals we dit kennen aan de leieboorden in Kortrijk. Wij vragen een strikte opvolging van de budgettaire situatie”, besluit fractievoorzitter Wout Patyn (N-VA).

paviljoen Harelbeke

bron: http://www.ectv.be/projecten/73/paviljoen-leie-harelbeke