Huwen buiten het stadhuis? N-VA Harelbeke legt het voorstel op tafel.

Op 24 februari 2021

N-VA Harelbeke stelt voor om extra trouwlocaties vast te leggen, maar het stadsbestuur ketst het idee af wegens 'praktische en logistieke problemen'. Een gemiste kans om een extra dimensie te geven aan een uitzonderlijke dag voor de vele trouwers in onze stad.

De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om openbare plaatsen met een neutraal karakter aan te duiden waar een huwelijk kan voltrokken worden. Diverse steden en gemeenten passen dit reeds toe en hebben andere plaatsen dan het stad- of gemeentehuis vastgelegd. Dit kan bijvoorbeeld in een erfgoed of natuurlocatie. Ook in Harelbeke zou die mogelijkheid moeten bekeken worden. Het zou toch fantastisch zijn dat de Pastorietuin die het stadsbestuur belooft open te stellen de komende jaren ook een trouwlocatie kan worden.

Helaas gaat het stadsbestuur niet in op onze vraag en wimpelt ze de idee af met praktische en logistieke problemen. "Op zijn minst zou het stadsbestuur eens grondig moeten onderzoeken wat mogelijk is. Wij vragen geen hele lijst met mogelijke locaties, maar op zijn minst een onderzoek hiernaar en daarna een debat in de gemeenteraad met al dan niet een goedkeuring. Helaas is dat zelfs niet mogelijk," vertelt raadslid Wout Patyn die initiatiefnemers is van het voorstel.