Harelbeekse tewerkstelling groeit

Op 28 januari 2018, over deze onderwerpen: Economie

De Harelbeekse economie doet het goed. De werkloosheid blijft verder dalen en de tewerkstelling was sinds lange tijd niet meer zo hoog. De positieve economische flow die Vlaanderen doormaakt komt ook Harelbeke ten goede.

In Harelbeke is er net zoals in de regio Zuidwest Vlaanderen een tewerkstellingsgroei van 1,8%. In combinatie met een zeer lage werkloosheidsgraad die verder gedaald is van 5,5% tot 4% vormt dit het ideaal klimaat voor economische groei. “Het niveau van structurele werkloosheid is bereikt,” vertelt schepen van economie Patrick Claerhout trots. “25% van onze werknemers zijn 50-plussers en dit cijfer is stijgend. Het herinnert er ons ook aan dat zorgeconomie in de toekomst belangrijker zal worden. De eerste stappen worden hiermee al gezet met de oprichting van het Harelbeeks Zorgbedrijf.”

Harelbeke telt zo’n 2300 actieve ondernemingen waarvan een 440 tal handelaars. In 2017 waren er maar liefst 202 nieuwe starters in onze stad. Het aantal ondernemingen stijgt. Zij vormen de kern van onze Harelbeekse economie. N-VA is tevreden met deze positieve evolutie.

Ondernemersreceptie

Om onze waardering voor de Harelbeekse ondernemers te uiten, organiseerde de stad op 23 januari voor de derde maal een ondernemersmeeting op initiatief van schepen Claerhout. Deze vond plaats in Hangar 23, een startende onderneming in Harelbeke. Gastspreker van de avond was niemand minder dan Hans Maertens. Vandaag de dag gedelegeerd bestuurder van VOKA. Iemand die staat voor vooruitgang en ‘iedereen ondernemer’. Iemand die onze ondernemers en politici ook nu en dan in de spiegel laat kijken. Zijn speech was leerrijk en hij benadrukte dat de hervormingstrein nu niet mag stilvallen. De federale en Vlaamse regering leveren uitstekend werk om onze economie voldoende zuurstof te geven. Vlaanderen moet een economische topregio blijven. En ook Harelbeke draagt zijn steentje bij.