Harelbeeks gezin betaalt al snel tot 130 euro extra per jaar dankzij Sp.a, Groen en CD&V

Op 11 december 2019, over deze onderwerpen: Economie, Financiën & Belastingen

De toekomstplannen van het nieuwe stadsbestuur werden deze ochtend voor het eerst uit de doeken gedaan. Naast de nog onzekere projecten voor de nieuwe ‘sport- en feesttempel’, werd ook ingegaan op de belastingverhoging waarmee iedere Harelbekenaar geconfronteerd zal worden. Een Harelbeeks gezin zal al snel tot 130 euro extra aan belasting moeten betalen aangezien Spa./Groen en CD&V beslist hebben de onroerende voorheffing op te trekken.

De cijfers die de schepen van financiën, Kathleen Duchi, in de krant aanhaalt roepen echter vragen op. Bovendien is ook niet duidelijk of het gaat over een verhoging per persoon, of per huishouden. Beide begrippen worden namelijk door elkaar gebruikt. De gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing bedragen vandaag 1134. Het stadsbestuur wil dit optrekken naar 1350. Een stijging van maar liefst 216 opcentiemen. Er zijn nog steden en gemeenten waar ze de belastingen verhogen, maar in Harelbeke is gaat het om een enorme verhoging. In Kuurne gaat het bijvoorbeeld maar over een stijging van 75 opcentiemen. In andere steden en gemeenten doet men geen belastingverhoging en streeft men naar efficiëntiewinsten op de eigen werking. Een gezonde logica.

Een toename van 216 opcentiemen betekent een stijging van 19%. Als we de cijfers in de krant erbij nemen, dan is dit helemaal geen stijging van 19%, maar een stijging van 9,2% (705 + 65 = 770 euro). Een stijging van 19% zou namelijk 839 euro betekenen. Wat een verhoging van 134 euro per huishouden betekent. Dit zou ook het cijfer van de gemiddelde stijging van 65 euro per inwoner verklaren. Een gemiddeld huishouden in Harelbeke bedraagt 2,28 gezinsleden (cijfers 2017). Vermenigvuldigen we dit met de stijging per inwoner dan bedraagt de gemiddelde stijging per huishouden 148,2 euro. Een gemiddeld Harelbeeks gezin zal dus al snel 130 euro éxtra betalen.

Anders dan een serieuze belastingverhoging kan dit niet genoemd worden. Daarbovenop worden heel wat gemeentelijke retributies (kostprijs vuilniszakken, sportkampen, huur gemeentelijke zalen, aanvragen tot omgevingsvergunningen …) 20% of zelfs meer duurder. Het stadsbestuur kiest er duidelijk voor om de Harelbekenaar te treffen in zijn portefeuille en niet in eigen boezem te kijken. Zo blijven de personeelskosten van de stad uitermate hoog en zijn nog heel wat bestuurlijke efficiëntiewinsten te boeken. Voor de N-VA is deze serieuze belastingverhoging dan ook onaanvaardbaar.