Dotaties brandweerzone FLUVIA moeten transparanter

Op 27 maart 2018, over deze onderwerpen: 12. Veiligheid, Brandweer

Beleidsdoelstelling 4 van het Harelbeekse Stedelijk Meerjarenplan 2014 – 2019 bepaalt dat Harelbeke wil dat zijn inwoners “in een (verkeers-)veilige leefomgeving wonen”.

Het begrip ‘(verkeers-)veilige leefomgeving’ is een vlag die de brede lading van de politionele veiligheid in al haar aspecten dekt, maar de veiligheid die de brandweer mét de dienst 100 verleent in haar breed gamma van hulp- en dienstverlening aan de burger in nood, is hier niet als dusdanig in opgenomen.

In de periode voor 01.01.2015, tijd waarin het Stedelijk Meerjarenplan tot stand kwam, was de brandweerbeschikbaarheid in Harelbeke de normaalste zaak van de wereld en optimaal, daar Harelbeke over een eigen degelijk getraind en uitgerust korps mét ambulance beschikte en er over de werking (wetgeving, opleiding, begroting, interventies…) regelmatig op een directe en constructieve wijze met het stadsbestuur werd gecommuniceerd.

Sinds 01.01.2015 echter is ‘Brandweer Harelbeke’ geen zelfstandig korps meer, maar één van de 17 brandweerposten van de hulpverleningszone FLUVIA, die 14 gemeenten omvat, t.w. Anzegem, Avelgem, Deerlijk, Harelbeke, Kortrijk, Kuurne, Ledegem, Lendelede, Menen, Spiere-Helkijn, Waregem, Wevelgem, Wielsbeke en Zwevegem.

Het bestuursorgaan van de zone is de zoneraad die bestaat uit de  burgemeesters van de 14 betrokken gemeenten, die jaarlijks een dotatie voor exploitatie en investeringen inbrengen.

Stad Harelbeke staat hier op de 5de plaats met een bijdrage van 7,13%, wat voor 2018 overeenkomt met € 768.229,55.

Over de nieuwe structuur spreek ik mij niet uit, maar ik stel vast dat de afstand tussen de stad/burger en de brandweer t.o.v. vroeger vergroot is, doordat de rechtstreekse betrokkenheid weggeëbd is en de gemeenteraadsleden (nog) onvoldoende vertrouwd zijn met de nieuwe materie, op de eerste plaats doordat de gemeentebesturen zo goed als niet  bij de hervorming betrokken zijn geworden.

De burgemeester, zoals in het verleden verantwoordelijk voor de veiligheid in zijn gemeente, moet wel één keer per jaar de dotatie aan zijn  gemeenteraad ter goed- of afkeuring voorleggen, maar die cijfers verschaffen de leden van de raad niet onmiddellijk een duidelijk zicht op de return voor de eigen stad, zodat ze met vragen  blijven zitten.

Er is hier dus nog werk aan de winkel, er is nog nood aan duidelijke(re) communicatie en N-VA Harelbeke wil hoe dan ook een duidelijk zicht krijgen op de return voor de stad Harelbeke.

Eddy Glorieux

Ere-commandant van de Brandweer Harelbeke