De prioriteiten van dit stadsbestuur liggen verkeerd. Werk aan de winkel!

Op 17 december 2019

Lees hier de tussenkomst van onze fractievoorzitter Wout Patyn over de nieuwe meerjarenplanning 2020-2025 van stad Harelbeke van op de gemeenteraad van 16.12.2019.

Bedankt mevrouw de voorzitter

Het is eindelijk zover. De nieuwe meerjarenplanning 2020-2025 van onze stad is er. Met onze fractie willen we de administratie bedanken voor hun inspanning en werk aan deze meerjarenplanning. Het is een lijvig document en we zijn er met veel interesse en zelfs met plezier doorgegaan. Want de komende vijf jaren zijn toekomstbepalend voor onze stad.

Ik bedank ook onze collega-politici voor hun inzet en ijver. Ik ben ervan overtuigd dat eenieder van ons streeft naar een beter Harelbeke, weliswaar vanuit elke partij met een andere politiek-filosofische overtuiging.

En net daarom zitten we hier ook. Om vanuit al die overtuigingen dieper in te gaan op het nieuwe beleid dat deze bestuursploeg wil voeren. Ik zal uiteraard niet elk punt van de meerjarenplanning doorspreken, maar enkel ingaan op enkele krachtlijnen waar wij met de N-VA op focussen.

1.Gefeliciteerd Sp.a/Groen!

Eerst en vooral wil ik het kartel Sp.a/Groen feliciteren met de nieuwe meerjarenplanning. Het is duidelijk te zien dat jullie het grootste aandeel gehad hebben in de opmaak ervan. Tevergeefs heb ik al met een vergrootglas gezocht wat de CD&V precies heeft binnengehaald, maar tot op heden is mij dit onduidelijk. Ik kan dus alleen maar vaststellen dat Harelbeke de komende jaren een links bestuur krijgt met hogere tarieven, verhoogde belastingen, enorme budgetten naar zorg en welzijn, maar weinig aandacht voor welvaartscreatie en kerntaken.

2.Sport- en feesttempel: overroepen?

Ten tweede, en ik citeer een krantenkop van het Nieuwsblad enkele dagen terug: “Stad investeert in nieuwe feest- en sporttempel aan Forestierstadion,” Ofwel heeft de pers er een schepje bovenop gedaan, ofwel en ik vermoed het tweede, heeft onze schepen van cultuur en met uitbreiding het hele college ferm overdreven. De plannen van die nieuwe sport- en feesttempel zijn tot op vandaag nog vaag en worden budgettair nog niet volledig ondersteund. Er volgt een factuur in de volgende legislatuur.

Nog jammerlijker is, is dat wij deze plannen via de pers moesten vernemen en dit zelf nog niet vernomen hadden op de voorgaande raadscommissies. Op de raadscommissie waar het plan “Vrije Tijd 2020-2035” werd besproken, was dit alvast nog niet duidelijk. Bovendien, en ik heb die vraag letterlijk gesteld, en schepen Pattyn heeft toen ook eerlijk geantwoord, namelijk: “Neen we weten nog niet wat er zal gebeuren met CC Het Spoor.” In de krant moet ik echter lezen dat dit al beslist beleid is. Volgens mij vergalopperen jullie zich wat.

Wat we wel weten is dat er een nieuwbouw komt. Maar er is tot op heden nog geen duidelijkheid over het waar, hoe, wat en wanneer. Op de huidige locatie? Of dan toch aan de Leie? En wat dan op de oude site?

Ik hoop alvast dat niet wordt gekozen om er appartementen te zetten, maar resoluut kiezen voor vergroening. Een extra park bijvoorbeeld, want de wijk ’t Eiland is al de meest dichtst bevolkte en minst groene wijk van Harelbeke.

Wat die sporttempel precies wordt, dat blijft nog steeds een vraagteken. Volgens mij noemen jullie onterecht de evenementenhal die er komt een sporttempel. Of bedoelen jullie de nieuwe tribune die er komt? Een tribune die we trouwens niet nodig hebben. Onze Harelbeekse voetbal met een sterke jeugdwerking verdient kunstgras in plaats van een onnodige tribune. Dat zou pas een goede investering zijn.

Onze burgers krijgen binnenkort het vernieuwde stadscentrum terug. Een stadscentrum dat de ambitie heeft om te bloeien. Waarom bouwen jullie dan een spiksplinternieuwe evenementenhal buiten het centrum? Is het niet verstandiger om onze evenementen in het centrum te behouden? En laat ons eerlijk zijn, heeft Harelbeke echt nood aan zo’n hal? Ik betwijfel het.

3. Éxtra belastingen per gezin: 130 euro

Het verwonder me, en ik heb het daarnet al aangehaald, hoe licht jullie over de forse belastingverhoging gaan. De CD&V was de vorige legislatuur de grootste criticus van eender welke verhoging, terecht en onterecht. Woordjes als ‘pestbelasting’ werden gretig in de mond genomen. En wat zien we nu? De onroerende voorheffing stijgt met 19%, wat neerkomt op zo’n 130 euro éxtra per gezin. Én heel wat tarieven en heffingen worden opgetrokken met een gemiddelde van 20% en meer. Faut le faire. Faut le faire.

Zo blijven de personeelskosten van deze stad uitermate hoog. Zeker als ik jullie plannen zie inzake digitalisering. “We moeten meegroeien in deze digitale revolutie,” was onlangs als krantenkop te lezen. Als je efficiëntiewinsten wil boeken via digitalisering dan is het vreemd dat de personeelskosten nog steeds zo hoog blijven de komende legislatuur. Een gemiste kans om te besparen op de eigen werking. De lopende uitgaven blijven, helaas, te hoog.

4.Nood aan welvaartscreatie

Punt vier, en daar zitten wij op dezelfde lijn met de collega’s van Open VLD, en ik herhaal mijn kritiek van op de raadscommissie: de budgetten die voor onze lokale handel en economie worden uitgetrokken, zijn te laag. Van alle doelstellingen die jullie stellen, bengelt het onderaan de ladder. En jullie zullen deze kritiek counteren door te zeggen dat het geïntegreerd staat onder andere noemers, maar tot op heden zie ik weinig concrete actie voor onze lokale economie.

Dit links stadsbestuur heeft maar weinig oog voor welvaartscreatie. We hebben net een nieuw marktcentrum, nu is het de taak van de stad om het centrum te doen bloeien en groeien. Onze lokale handel en horeca speelt hier een cruciale rol in. Ik verwacht zo snel mogelijk een concreet actieplan, naar Kortrijks voorbeeld, om onze stad op economisch vlak op te krikken.

Een treffend voorbeeld om te duiden dat lokale economie onderaan de lade ligt, is het budget dat wordt uitgetrokken voor starters in Harelbeke. 2000 euro, 2000 euro … Dit is lachen met onze ondernemers. Daarom dat wij samen met de Open VLD een amendement indienen om dit budget te verhogen.

5.Kerntaken. Kerntaken. Kerntaken.

Kerntaken. Kerntaken. Kerntaken. Een nagel waar ik zal blijven op kloppen. Als ik zie waar de komende jaren geld aan wordt gegeven, dan breekt mijn klomp. Sommige uitgaven zijn echt onbegrijpelijk voor onze burgers. Enkele voorbeelden:

• Het budget aan citymarketing / ‘Oarelbeke weireldstad ligt echt heel hoog. 91.000 euro in 2020, vanaf 2021 gemiddeld zo’n 26.000 euro.
  • Mijn wantrouwen tegenover het volledige burgerparticipatietraject is niet ongegrond. 10.000 per jaar trekken jullie uit om ideeën van burgers te realiseren. Een nobel doel dat kan slagen, maar dan moet ik lezen in de krant dat geld wordt besteed aan een compostvarken …
  • Harelbeke zal 15.000 euro besteden aan het onderzoek voor een virtuele munt. Weggegooid geld.
  • Vergroening van het wagenpark: in 2020 alleen al bijna 300.000. Tegen 2025 voor een totaalbedrag van 822.500 euro. Een enorme som geld voor een minimale milieu-impact. Bovendien staat de technologie nog niet op punt om zo’n forse investering te doen.
  • 15.000 euro aan een wereldfeest. Dit staat dan onder de categorie ‘initiatieven die de ongelijkheid in de wereld verminderen.’ Hoe je ongelijkheid zal verminderen met een feest van 15.000 euro, dat blijft me nog een vraag.
  • ...

Ik kan wel nog een tijdje doorgaan met opsommen. Kortom onze stad deelt te veel centen uit. De lopende uitgaven moeten echt omlaag zodat het investeringsbudget omhoog kan.

Ik kan besluiten, het zal jullie niet verbazen, dat wij deze meerjarenplanning niet zullen goedkeuren. Wij zijn er als fractie niet van overtuigd dat we met deze toekomstplannen de juiste weg bewandelen. Met de N-VA willen wij geen belastingverhogingen, verstandige investeringen in onze gebouwen en oog voor welvaartscreatie. Dit is net niet wat we zien in deze meerjarenplanning.