De drie Harelbeekse stedelijke basisscholen krijgen Tablets

Op 1 november 2017, over deze onderwerpen: Onderwijs

De 21ste eeuw is de digitale eeuw. Digitalisering is alomtegenwoordig en sluipt binnen in alle aspecten van het leven. Ook het onderwijs ontsnapt er niet aan. Jonge kinderen komen al heel vroeg in contact met deze technologische snufjes. Digitale ondersteuning is dus aangewezen in het lager onderwijs. Schepen Claerhout speelt hier op in en wil de scholen digitaal versterken door de aankoop van tablets.

De extra lange digitale week, 20 oktober tot 5 november, is nog volop aan de gang. Het is een campagneweek die tot doel heeft de mensen wegwijs te maken in de 21ste -eeuwse digitale wereld. In het kader van die week is het gepast om aandacht te vragen voor de Harelbeekse stedelijke basissscholen die digitale ruggensteun krijgen van onze stad.

Na een eerste aankoop vorig jaar werden opnieuw iPads aangekocht voor de stedelijke basisscholen. 30 stuks en 28 cases in totaal. Deze worden evenredig verdeeld onder de drie scholen. De aanschaffing heeft tot doel digitaal te innoveren in het onderwijs. “De 21ste eeuw vereist ook een 21ste-eeuwse aanpak. Stil blijven staan is geen optie. We moeten mee evolueren met onze tijd,” vertelt schepen Claerhout. “We kozen ervoor om het computerpark niet verder uit te breiden, maar over te schakelen naar iPads met een daarop aangepast leerplan. Het gebruiksgemak en groot aanbod aan kosteloze educatieve apps geven de doorslag van de overschakeling.” Op termijn zal dan gekeken worden of de bestaande computerklassen niet volledig vervangen kunnen worden door de tablets. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er twee mobiele tabletklasjes kunnen ingericht worden.

Zowel het kleuter- als lager onderwijs kreeg al een bijscholing over de tablets in samenwerking met de ICT coördinator van de school. Ook de ouders worden op de hoogte gebracht van de nieuwe leermiddelen. De iPads bevorderen niet alleen de digitale vaardigheden van de kinderen, maar ook het zelfstandig werken van de leerlingen.