Brecht Vandeburie: "Maak van Harelbeke geen kleurboek!"

Op 8 maart 2021

Het stadsbestuur plant om zes kilometer extra fietsstraten in te voeren in Harelbeke. Op de agenda gemeenteraad van 22.02.2021 stond het bestek om hiervoor de nodige markeringen aan te brengen. N-VA-Gemeenteraadslid Brecht Vandeburie uitte zijn bezorgdheid over de plannen van het stadsbestuur.

Brecht Vandeburie: "Mijn tussenkomst kadert in het verlengde van wat Open VLD-collega Cedric Vandenbussche vorige gemeenteraad reeds aankaartte: het kleurenpallet en de wirwar aan straatbeschilderingen die er zit aan te komen in de toekomstige fietstraten, zoals het voorbeeld die toen werd besproken van de Stationsstraat."

In het bestek voor de aanleg van de fietsstraten en fietszone staat namelijk te lezen dat er maar liefst 340 fietslogo’s en 900m² rode asmarkering zal geschilderd worden op de straat. Nochtans had de bevoegde mobiliteitsschepen te verstaan gegeven dat de huidige situatie in de Stationsstraat nu net een situatie is die men niet wilde herhalen. N-VA Harelbeke roept op om in de nieuwe straten die straks zullen behoren tot de fietszone (en bij uitbreiding overal) geen rode asmarkering te gaan gebruiken.

"Rode vakken en fietsborden bij het begin en einde van fietszones en -straten zouden moeten volstaan. Het beoogde veiligheidsniveau zal volledig teniet worden gedaan door een overmaat aan diverse markeringen. Ruim 300 fietslogo’s en 900m² asmarkering zouden van de wijk 't Eiland een lachwekkend kleurenpallet maken die zijn effect en doel van verkeersveiligheid zal missen," kaart Vandeburie aan.

Het herzien van dit bestek zou bijgevolg ook een besparing van +/- 35 000 € kunnen betekenen. Daarnaast mogen we ook niet vergeten dat de vele markeringen op termijn ook de nodige onderhoudskosten met zich mee zullen brengen.