Bezorgdheden mogelijke asbestverwerking Stasegem

Op 29 juli 2020

Er ontstaat ophef over de mogelijke komst van asbestverwerkende industrie in Stasegem (BSV). Asbest is een stof die de gezondheid kan schaden. De bezorgdheid die onze burgers uiten is terecht, want er zijn toch heel wat vragen te stellen bij de vergunningsaanvraag.

Niet alleen de timing van de aanvraag is bedenkelijk, midden de vakantieperiode, maar ook de plaats van verwerking roept vragen op. Dit op een plaats waar al heel wat (industrie)overlast is voor de nabijgelegen woonbuurten (windmolens, industrie, E17 ...)

Momenteel loopt het openbaar onderzoek tot 8 augustus. Tot dan kunnen er ook bezwaren ingediend worden. Dit doet u hier. Ook de milieudienst van onze stad en de diensten van de provincie zijn een aanspreekpunt op ' milieu [at] harelbeke.be ' en ' omgevingsvergunning [at] west-vlaanderen.be '

Wij volgen het dossier mee op en nemen de bezorgdheden ernstig in het belang van onze stad en inwoners. Aangaande asbest is IMOG een partner die deze rol in de toekomst verder kan op nemen. Dit doen ze nu al door 200kg per gezin/jaar gratis te verwerken. De mogelijkheden moeten bekeken worden wat mogelijk is in de toekomst hieromtrent.