Begin 2020 start werken geluidsberm E17 Stasegem

Op 25 september 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

HARELBEKE – De aanleg van een geluidsberm naast de E17 aan de Keizershoek in Stasegem start begin volgend jaar. De omgevingsvergunning voor de berm is aangevraagd. Na verlening hiervan kunnen de uitvoeringswerken aanvatten. Dat antwoordde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) op een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA).

De bewoners van de wijk Keizershoek in Stasegem zijn al langer vragende partij om de geluidshinder afkomstig van de E17 aan te pakken. De noordelijke geluidsberm langs de E17 werd reeds gerealiseerd, tussen augustus 2014 en maart 2015. Op de zuidelijke geluidsberm, ter hoogte van de wijk Keizershoek, bleef het echter wachten. “Ik bleef er bij de minister op aandringen de geluidsberm zo snel mogelijk te realiseren. En nu komt er duidelijk schot in de zaak, daar ben ik blij om”, zegt Bert Maertens.

Wout Patyn, fractieleider van N-VA Harelbeke, is verheugd over het nieuws en benadrukt het belang van de werken: “De laatste jaren is de E17 een steeds drukker bereden snelweg geworden. Meer auto’s en vrachtwagens zorgen voor meer geluidsoverlast voor de buurtbewoners. De aanleg van de geluidsberm komt voor die mensen dus geen dag te laat.”

Boscompensatie

De geluidsberm wordt op het bestaand talud aangebracht. Doordat de bomen op de bestaande talud gerooid moeten worden, komt er een boscompensatie. “Ter plaatse zal er 24 are opnieuw bebost worden en in Jabbeke langs de E40 bebost het Vlaams Gewest een braakliggend terrein van 1,4 hectare. Daarnaast wordt er ook een boscompensatie betaald voor de resterende 71 are ontbossing”, zo weet Bert Maertens.