Van runshopping naar funshopping

Op 30 juni 2015, over deze onderwerpen: Economie, Beleid en Plannen
Schepen Eddy Glorieux

Bij de herinrichting van het stadscentrum springen vooral de aanpassingen aan het Marktplein in het oog. Er komt een nieuw woon-en winkelcomplex pal in het centrum van het kernwinkelgebied, dat naast het Marktplein ook de Vrijdomkaai, de Leiestraat, de Gentsestraat, de Marktstraat en de Kortrijksestraat omvat.

Kerngedachte van onze visie op winkelen in de stad is dat u als inwoner een aantrekkelijk, gevarieerd en kwalitatief hoogstand aanbod moet krijgen. Dat moet Harelbeke tot een unieke winkelstad maken, die funshopping centraal stelt. Dat betekent ook dat we investeren in meer en betere horeca en dat we de aantrekkingskracht van onze wekelijkse donderdagmarkt ten volle uitbuiten.

De klanten staan hierbij centraal. Handelaars werken daarvoor samen in een geest van wederzijds vertrouwen in het (pas opgerichte) handelscomité. Het stadsbestuur ondersteunt hen in de plannen die ze willen uitvoeren. Dat gebeurt onder meer met een werkbare toelage voor het stedelijk handelscomité.

Ook de Vlaamse overheid laat zich niet onbetuigd en voorzag een toelage van 375 000 euro voor de aankoop van handelspanden op het Marktplein. Belangrijke voorwaarde hiervoor is dat de stad het kernwinkelgebied formeel afbakent, een handelsdistrict voor het centrum opricht en het samenvoegen van panden bevordert.

Onze visie voor winkelen in Harelbeke bevat zeven concrete voorstellen. In onze volgende huis-aan-huisbladen doen we die in detail uit de doeken. Wie nu al de globale plannen wil lezen, kan daarvoor terecht bij het departement WOL: wol [at] harelbeke.be.