Tegen 2016 warmtenet voor restwarmte uit verbrandingsoven IMOG

Op 1 oktober 2014, over deze onderwerpen: Economie

IMOG start nieuwe projecten om de restwarmte van de verbrandingsoven te gebruiken. IMOG had al een overeenkomst met het naburige bedrijf Nerva voor het gebuik van een deel van die restwarmte. Nu zullen ook woningen of openbare gebouwen voorzien kunnen worden van warmte.

Alexander De Waele, gemeenteraadslid en lid van de raad van bestuur van IMOG, legt uit: "IMOG gebruikt al een hele tijd de energie die vrijkomt uit de afvalverbranding om elektriciteit te produceren. Er bleef echter een grote hoeveelheid restwarmte over die tot nu toe amper gebruikt werd. Daar komt nu verandering in."

In eerste instantie legt Infrax een leiding aan van IMOG tot aan de Vrijdomskaai. De stad zal hier onder meer de brandweer, het stadhuis en het OCMW op aansluiten. Later komt er een tweede leiding (Eandis) naar de overkant van de Leie. Die kan de nieuwe woningen op de terreinen van de oude Groeningeververij bevoorraden.

"Het is een win-winproject waar zowel IMOG als de afnemers hun voordeel bij doen, een voorbeeld van hoe ecologie en economie hand in hand kunnen gaan," besluit De Waele. De eerste fase zou rond moeten zijn tegen 2015.