Sterk uitgebreid afdelingsbestuur toont ambitie: N-VA Harelbeke met eigen lijst naar kiezer

Op 14 september 2011

N-VA Harelbeke is na enkele magere jaren opnieuw springlevend. En dat zullen de Harelbekenaars geweten hebben: een sterk vernieuwd en uitgebreid afdelingsbestuur is ambitieus en trekt met een zelfstandige N-VA-lijst naar de gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2012. Dat maakte federaal volksvertegenwoordiger Bert Maertens, ‘peter’ van de afdeling, vandaag bekend op een persconferentie. De komende weken toont N-VA Harelbeke zich in de stad, met onder meer een standje op de jaarlijkse braderie, een huis-aan-huisblad in de brievenbus en een politiek café met nationaal boegbeeld Jan Jambon.

De N-VA heeft, zeker sinds de verkiezingen van 13 juni 2010, de wind in de zeilen. De partij maakt van die politieke hoogconjunctuur gebruik om zich ook op lokaal vlak te versterken. Kamerlid Bert Maertens uit Izegem werkt aan de uitbouw van de N-VA in zijn streek: “Wij hebben de ambitie om met de N-VA bij de gemeente- en provincieraadsverkiezingen in 2012 een nieuwe grote stap voorwaarts te zetten en in zoveel mogelijk gemeenten zelfstandig opkomen. Om daarin te kunnen slagen zijn goed werkende lokale partijafdelingen van cruciaal belang”, legt hij uit. We proberen de zogenaamde ‘witte vlekken’ in onze regio, gemeenten waar nog geen N-VA-afdeling bestaat of waar die afdeling nauwelijks activiteit kent, in sneltempo weg te werken. En we halen resultaat: na eerder Ardooie, Ingelmunster, Oostrozebeke en Wielsbeke is nu in Harelbeke een nieuwe afdeling opgericht. De eerstvolgende weken volgen onder meer Staden, Lichtervelde, Wingene en Lendelede.”

N-VA Harelbeke telt voorlopig 12 actieve bestuursleden. “Het is onze bedoeling om de volgende weken nog nieuwe mensen warm te maken voor een actieve rol in onze partijafdeling”, stelt kersvers afdelingsvoorzitter Filip Vandeputte.  “Maar nog veel belangrijker is natuurlijk dat we ons aan de inwoners van Harelbeke  laten zien als een aantrekkelijke politieke partij en dat we hen informeren over de N-VA-standpunten en -voorstellen. Ik ben er van overtuigd dat we de mensen er snel van zullen weten te overtuigen dat we in hun stad een meerwaarde kunnen bieden.”

Het nieuwe afdelingsbestuur legt de lat meteen hoog. De N-VA trekt volgend jaar in Harelbeke met een eigen, zelfstandige lijst naar de kiezer. Filip Vandeputte: “We kiezen er heel bewust voor om het kartel met CD&V niet verder te zetten. In 2006 zijn we trouwens helaas nauwelijks beloond voor die samenwerking. We zijn er van overtuigd dat we met een eigen lijst meer kans maken om een belangrijke rol in de lokale politiek in Harelbeke te spelen. Deze stad kan een nieuwe frisse wind wel gebruiken.”

Een van de komende weken krijgt elke inwoner een eerste huis-aan-huisblad van de partij in de brievenbus, waarin de nieuwe afdeling en de bestuursleden worden voorgesteld. Op zondag 9 oktober (om 11u) organiseert de afdeling in CC Het Spoor een startactiviteit voor het brede publiek: een politiek café waar Kamerfractieleider Jan Jambon toelichting komt geven over de huidige politieke situatie in dit land. Er komt ook een website van N-VA Harelbeke, waar je geregeld nationaal en lokaal politiek nieuws zal kunnen lezen.