Overeenkomst Leiewerken goedgekeurd in de gemeenteraad van 27 mei 2013

Op 29 mei 2013

Deze overeenkomst moet het startschot zijn van de ingrijpende werken in het centrum van de stad. “ We zijn blij dat deze stap nu eindelijk gezet wordt”, zegt fractieleider van N-VA Alexander De Waele.  “Er werd soms gezegd dat we het lelijkste stadcentrum van Vlaanderen hadden. Met deze uitgebreide Leiewerken komt daar nu eindelijk verandering in.”

De werken lopen vanaf de Nieuwe Brug tot over de Hoge brug in het centrum. Ook de Leieboorden en het marktplein worden aangepakt. “Alles kadert in een ‘design & build’ project”
, aldus De Waele, “en het eindresultaat zal er mogen zijn. We hopen natuurlijk dat de hinder van de werken zo veel mogelijk beperkt blijft. De burgers van onze stad gaan even op hun tanden moeten bijten, maar hun geduld zal beloond worden. Na deze werken krijgen we opnieuw een mooi centrum met meer plaats om te wonen, leven, ontspannen, winkelen, werken en zo meer. Ook met het afsluiten van de bijakte in verband met de firma Verschuere zijn we tevreden. De toekomst van het bedrijf is hiermee verzekerd”

Toekomst Verschuereverzekerd

“Bij de overeenkomst met Waterwegen en Zeekanaal hebben we als meerderheid een bijakte voorgesteld. Daarin vragen we dat de firma Verschuere een duurzame doorgang blijft behouden
naar haar terreinen zodat ze kunnen blijven verder werken. “,  gaat De Waele verder. ”We voorzien ook een mogelijke herlocalisatie naar de site van Infrax in de toekomst, maar daar moet
eerst meer duidelijkheid zijn over de haalbaarheid van dat project, zowel qua de saneringen als de financiële kant van de zaak. Belangrijkste is dat we nu zekerheid hebben verkregen voor een bedrijf dat toch al meer dan 100 jaar bezig is in Harelbeke. Het is ook goed om te zien dat het voorstel van de meerderheid quasi unaniem werd aangenomen in de gemeenteraad: het toont aan dat er toch een groot draagvlak hiervoor is.”