Een positief stedelijk onderwijsverhaal

Op 1 september 2014, over deze onderwerpen: Onderwijs

Er was het voorbije jaar wat negatieve stemmingmakerij over de sluiting van De Kameleon, de afdeling van de Harelbeekse stedelijke basisschool Zuid in de Veldstraat. Schepen van Onderwijs Eddy Glorieux wil daarom bij de start van het nieuwe schooljaar de beslissing even verduidelijken.

De Kameleon omvatte drie graadklassen en de leerkrachten verschaffen zonder meer degelijk onderwijs. Maar al van bij zijn ontstaan had de school een laag leerlingenaantal, vooral omdat er geen kleuterafdeling was. Omdat deze situatie niet kon blijven duren, nam het college van burgemeester en schepenen op 26 juni 2013 zijn verantwoordelijkheid.

Werd de school gesloten omwille van besparingsmaatregelen? Neen. Maar in het kader van de financiële meerjarenplanning van onze stad, om de belastingbetaler te ontzien en om in 2016 een structureel evenwicht te bereiken, willen we de middelen verantwoord aanwenden, ook voor ons stedelijk basisonderwijs.

En er is een positieve noot. In het voorbije jaar werden in basisschool Noord (Hulste), met eigen middelen en stadspersoneel, drie volwaardige nieuwe klaslokalen gecreëerd. De kostprijs daarvan lag beduidend lager dan de 55.000 euro die een klascontainer die maar aan één klas plaats zou bieden, gekost zou hebben. Goed nieuws dus voor onze stadskas. Maar ook in de komende jaren mag u nog positief Harelbeeks onderwijsnieuws verwachten.

Onderwijsprojecten op stapel
1. De Stedelijke Academie voor Beeldende Vorming (SABV) wordt verder geïntegreerd in de gebouwen in de Veldstraat
2. Er komen meer en nieuwe toiletten in de Centrumschool, die de oude vervangen.
3. Het aantal klaslokalen in de Centrumschool / Stedelijke Academia voor Muziek, Woord en Dans (SAMWD) wordt uitgebreid.
4. In Stasegem bouwen we met subsidies van de Vlaamse overheid over ongeveer vijf jaar een nieuwe basisschool Zuid.