U bent hier
Acht kampeerplekken kosten 145.000euro
Rik Pattyn (CD&V), schepen van Financiën De factuur voor de opgravingen op dit terrein is op onze bureau beland
Aan het Forrestierstadion opende het stadsbestuur van Harelbeke onlangs een kampeerterrein voor woonwagens. Een nachtje op een van de acht parkeerplaatsen kost vijf euro, de aanleg van het terrein kostte 145.000 euro. 'Harelbeke leeft op grote voet', sneert N-VA. Schepen Top nuanceert.
De stad geeft meer geld uit dan nodig of veranwoord is, vindt N-VA'er Alexander Dewaele. 'Ik neem als voorbeeld het terrein voor kampeerwagens aan het Forestierstadion. Niet dat ik het project zelf afkeur, maar 145.000euro vind ik toch wel heel veel. Ik denk dat het goedkoper kon', zegt De Waele, die eraan toevoegt dat de stad voor de aanleg van de site in principe kan rekenen op 62.000 euro subsidies van Europa en van het Vlaams Gewest, maar die nog niet binnen heeft.
'Die toelage verwacht de stad in elk geval', zegt De Waele. 'Maar dan blijft er toch nog rond de 83.000 euro over. Wat ik nog altijd veel vind.'
Schepen van Financiën Rik Pattyn (CD&V) verduidelijkt dat het terrein moest beantwoorden aan strenge normen rond veiligheid en comfort. 'Dat kost geld. Maar vergeet niet dat de werken ook een tijdje werden opgeschort omdat de Cel Erfgoed eerst opgravingen eiste, om te zien of er archeologisch niets waardevol in de grond stak. De factuur voor die werken was voor rekening van de stad en verhoogde de totale kostprijs.'
750.000 euro voor 'pleintje'
Een ander voorbeeld dat De Waele aanhaalt om de vermeende spilzucht van de stad te bewijzen, is de geplande herinrichting van het centrumplein in de wijk Eiland. 'Twintig op twintig meter groot is dat plein. En daarvoor een geraamd bedrag van 750.000euro?'
'Heel de omgeving is bij de heraanleg betrokken', weerlegt schepen Pattyn. 'Zelfs de kerk en de pastorie. Er komt ook een dubbel rioleringsstelsel en een heraanleg van de straat om de veiligheid te verbeteren. Daarvoor zijn veel centen nodig. Het gaat bovendien om een geraamd bedrag.'
Nog een ander knelpunt is volgens De Waele de herinrichting van het eerste deel van de Tuinstraat. 'Eerst tweerichtingsverkeer, dan in één richting en nu weer in twee richtingen. Waarom niet meteen alles zo gelaten in plaats van nog eens 110.000 euro te moeten betalen?'
'De Tuinstraat is een dure zaak geweest. Dat steek ik zeker niet onder stoelen of banken', geeft schepen Top toe.