2020: "N-VA in de gemeenteraad deel 2"

Op 11 december 2020

Beste Harelbekenaar

2020. Wat een jaar ... Een jaar dat niet snel vergeten zal worden. Een jaar met een pandemiegolf die stevig tekeer ging in Vlaanderen. Een jaar waar dit land eindelijk nog eens een regering kreeg, en wat voor een … Een jaar waar u ondanks alles hopelijk tevreden en gezond kan op terugblikken.

2020 was politiek gezien een moeilijk jaar. De politiek maakte geen goede beurt. Niettemin werkten we in Harelbeke verder om zo goed als mogelijk te wegen op het beleid in de oppositie. Mocht u zelf suggesties of vragen hebben, contacteer ons gerust. Elke input is welkom!

Alvast fijne feestdagen toegewenst. Hou het veilig en gezond!

Verwaarlozingsbeleid kent geen menselijke nuance

Het aanpakken van verwaarloosde woningen is een lokale bevoegdheid. In de praktijk zien we echter dat de aanpak zijn doel mist. Huizen belanden zomaar op een ‘verwaarlozingslijst’ en de eigenaars krijgen een belasting op hun bord voor soms luttele gebreken. Het reglement is te streng, een waarschuwing die we reeds meegaven op de gemeenteraad en daarom ook tegen stemden.

Wij zijn duidelijk: verwaarlozing moet aangepakt worden, maar een overijverige ambtenaar die panden op een lijst plaatst voor wat afgebladerde verf, een oud reclamebord of voor verbouwingen mét vergunning, dat gaat een stap te ver. We klaagden de regelneverij aan en vroegen een herziening met meer respect voor onze burgers. Mochten u dergelijke situaties ter ore komen, aarzel niet om ons te contacteren!

Oude Isocabsite in Bavikhove krijgt tweede leven

N-VA-minister Zuhal Demir maakt 1.424.400 miljoen euro vrij uit het fonds voor de ‘reconversie van verlaten bedrijfssites’ voor de herwaardering van de Isocabsite (Treurnietstraat) die een nieuwe KMO-zone wordt. Het wordt een mooi economisch project met aandacht voor de omgeving. Zo wordt de beekvallei van de Padebeek opnieuw open gelegd met extra groene ruimte, wordt de historische trage weg die door het terrein loopt opnieuw in gebruik genomen en de ondergrond gesaneerd. Er worden ook enkel ‘laagdynamische’ functies toegelaten om zwaar verkeer in de buurt te mijden, geflankeerd met passende verkeersmaatregelen.

N-VA Harelbeke is tevreden met de herwaardering van de site. We benutten hiermee de kans om een verlaten bedrijfsterrein een tweede leven te geven zonder dat we onze kostbare open ruimte in Bavikhove verder moeten prijsgeven.

Fietszone Eilandwijk

Zonder enig overleg kondigde het stadsbestuur aan de volledige Eilandwijk een fietszone wordt. Een totaal misplaatste manier van werken en weinig respectvol voor de wijkbewoners voor een bestuur die pocht participatie hoog in het vaandel te dragen.

Het is een drastische mobiliteitsmaatregel. Beter wordt stevig gefocust op de straten waar het er toe doet zoals de Wijdhagestraat (als verbindingsweg naar de Gavers) en de Schoolstraat/Kouterstraat (als doorgangsweg met de basisschool). Bovendien wordt de maatregel ingevoerd los van het nieuwe mobiliteitsplan dat het bestuur aankondigt. Onverstandig, want nu wordt geen rekening gehouden met de neveneffecten van de fietszone (bijv. een drukke Gaversstraat die nu al overbelast is). N-VA Harelbeke benadrukt dan ook het belang van overleg en het grotere plaatje.

Pestbelasting horeca

In Harelbeke betaalt de horeca tot op vandaag nog steeds een ‘belasting op het openhouden na sluitingsuur’. Per uur moeten horecazaken drie euro betalen omdat ze opbenblijven na het zogenaamde sluitingsuur. Een pestbelasting die zo snel als mogelijk moet verdwijnen voor N-VA Harelbeke.

We hoopten dat de coronacrisis een aanleiding zou zijn om komaf te maken met de taks, maar niets is minder waar. De taks blijft overeind met inkomstenverlies en een extra administratieve last voor onze lokale horeca. Onze horeca kan immers elke euro gebruiken om te investeren en opnieuw te groeien na de crisis.

Mobiliteitsknips

Dat Groen in het stadsbestuur zetelt, je zal het geweten hebben! De partij profileert zich alvast stevig op enkele mobiliteitsdossiers en stuitte al meerdere malen op ons verzet, maar ook binnen de eigen coalitie. Zo wil de groene schepen van mobiliteit koste wat kost een mobiliteitsknip invoeren op de wijk Bistierland ( = de doorgang niet meer mogelijk maken). N-VA Harelbeke is akkoord dat er op de wijk verkeersremmende maatregelen moeten genomen worden of zelfs het invoeren van eenrichtingsstraten, maar volledige straten de doorgang ontzeggen is een brug te ver.

Een knip verplaatste het verkeer naar de omliggende straten en hindert de hulpdiensten in een snelle interventie. Een knip zal er niet magisch voor zorgen dat er minder auto’s op de baan rijden. Het stadsbestuur is echter van plan om nog knips in te voeren. Straks ook in de Arendswijk of de Collegewijk?

(Verkeers)veiligheid leieboorden

Al meermaals kaartte N-VA Harelbeke de (verkeers)veiligheid aan de vernieuwde leieboorden aan met resultaat. Zo ontbreken er reddingsboeien. Nochtans broodnodig nu de vangrails verdwenen zijn. Helaas werd hier nog steeds geen werk van gemaakt.

Wel werd na aandringen eindelijk werk gemaakt van duidelijke fietsmarkeringen in de Twee-bruggenstraat. Nu nog de brug afwerken met een naambordje als herkenningspunt en de betonnen new jersey wegnemen voor de nieuwe Bloemmolenbrug. In de huidige opstelling veroorzaakt dit hinder.

Toekomstvisie CC Het Spoor?

De geest is uit de fles. Wat we met de reeds lang N-VA vermoedden door de te vage plannen van het bestuur en de blijvende investeringen in Het Spoor ondanks dat het afgeschreven werd door het bestuur, komt nu uit: het stadsbestuur heeft beslist om deze legislatuur geen werk meer te maken van een nieuw cultureel centrum. Uiteraard verstopt het bestuur zich achter de coronacrisis, maar dat de plannen de lange termijn op zouden geschoven worden, was al duidelijk van voor de crisis.

Het stadsbestuur kiest er in de plaats voor om een nieuwe evenementenhal te bouwen. Een project waar toch wel vragen bij gesteld kunnen worden. Hebben we met Harelbeke dan een evenementenhal nodig? Volgens ons niet. Alweer liggen de prioriteiten verkeerd. Het aftandse CC Het Spoor daarentegen, verdient een nieuwe thuis. Een thuis die de gerenommeerde werking verdient.

Nochtans werden de belastingen met 20% verhoogd om de nieuwe infrastructuur te financieren. Denkt u dat u waar krijgt voor uw geld?

Stadsbestuur vergeet Vlaamse Feestdag

Traditiegetrouw wordt onze Vlaamse gemeenschapsvlag op 11 juli uitgehangen aan onze openbare stadsgebouwen. Dat was buiten het stadsbestuur gerekend … Nergens was een vlag te bespeuren. De vorige legislatuur zag de N-VA er nauwkeurig op toe dat dit steeds gebeurde.

Harelbeke is een stad met sterke Vlaamse historische wortels met onder andere graaf Liederik de voorouder van de eerste graaf van Vlaanderen Boudewijn I. Trots zijn op ons verleden houdt ook in dat we met trots onze Vlaamse feestdag vieren.

Het Stedelijk groenplan

Met Groen in het bestuur hoeft het niet te verbazen dat de klimaatambities torenhoog zijn. Maar zijn ze daarom ook realistisch? De vraag stellen, beantwoordt ze ook. Er mogen dan wel mooie ambities op papier staan, ambities die wij vaak ook ondersteunen, de budgettering of de haalbaarheid blijft vaak een lege doos.

In de onlangs aangepaste meerjarenplanning wordt zelfs circa één miljoen euro aan klimaatactie geschrapt (ontharding en planschade). Het stedelijk groenplan 2020-2040 is bij deze dan ook al achterhaald. Tenzij men in de kelder van het stadhuis een schat aantreft op de stadskas te spijzen. Of opnieuw de belastingen verhoogt …

Een kwaliteitsvoller marktcentrum

Na vele jaren is het nieuwe marktcentrum zo goed als af, zou je denken … Het stadsbestuur heeft plannen om nog een éxtra gebouw neer te poten op onze markt. Namelijk naast het oudste appartementsblok aan de kant van de Leiestraat. Men wil er een uitbouw doen om winkelruimte te creëren. De foute visie.

Ons marktplein moet net groener en opener worden. En ons centrum heeft geen nood aan extra winkelpanden. De nieuwste panden geraken nu al moeilijk ingevuld. Leegstand is een probleem waar veel centra mee kampen, dit verder faciliteren is uit den boze.

Laat ons werk maken van een echte toekomstvisie: een leefbaar marktcentrum met een aangenaam, maar haalbaar winkelgebeuren. Investeer die centen in onze economie, niet in een nieuw gebouw.