2020: "N-VA in de gemeenteraad deel 1"

Op 13 juli 2020

Beste Harelbekenaar

De afgelopen maanden zorgden voor een maatschappelijke omwenteling als gevolg van de coronacrisis. Het liet ons beseffen dat gezondheid nog steeds het hoogste goed is. Verzorg uzelf goed en blijf voorzichtig, want het virus sluimert nog steeds rond in Vlaanderen. Toch moet ook nagedacht worden over de toekomst. Na het crisisbeleid is nood aan herstelbeleid. In Harelbeke is dit niet anders.

De afgelopen maanden hielden we vanuit de oppositie de vinger aan de pols om onze stad door de crisis te loodsen en te bouwen aan de toekomst. Ook tijdens de lockdown bleven we paraat via de vele digitale vergaderingen om beleidssuggesties aan te brengen.

Wij wensen u een deugddoende zomer en goede gezondheid toe!

Gemeenschapsdienst voor sluikstorters

Om het sluikstortprobleem kordater aan te pakken, legden we een gemeenschapsdienst voor sluikstorters op tafel. Een optie die reeds voorzien is in de GAS-wetgeving, maar in Harelbeke niet wordt toegepast. Het is naast een duidelijk signaal, ook een gezond principe van de ‘overtreder mag zijn eigen rommel opruimen’. Sp.a/Groen en CD&V stemden het voorstel weg. Een gemiste kans om gepakte sluikstorters te confronteren met hun gedrag.

Openbare wifi in het stadscentrum

In ons lokaal verkiezingsprogramma pleiten we al geruime tijd voor openbare wifi in ons vernieuwd stadscentrum. We bleven hierop aandringen op de gemeenteraad en de bevoegde schepen beloofde reeds om hier werk van te maken. Goede zaak! De stad kreeg voor dit project immers 15.000 euro Europese subsidies. Idealiter wordt ook in het stadspark een wifizone geïnstalleerd.

Oplapwerken sporthal de Dageraad en CC Het Spoor

Het stadsbestuur kondigde met toeters en bellen de komst van een nieuwe ‘sport- en cultuurtempel’ aan. In realiteit is hier nog maar weinig van aan, want keer op keer worden tienduizenden extra geïnvesteerd in sporthal De Dageraad en CC Het Spoor. De gebouwen zien inderdaad de tand des tijds, maar een standvastige toekomstvisie over die ‘bsport- en cultuurtempel’ is er nog niet. De werken worden door het stadsestuur op de lange baan geschoven. Indien we vragen naar een stand van zaken dan blijft het ook stil. Nochtans werden de belastingen verhoogd om de werken te financieren …

Vlaamse regering investeert verder in Harelbeekse scholen

De vorige legislatuur werd onder onze schepen Patrick Claerhout de nieuwe Stedelijke Basisschool Zuid gerealiseerd. Er werd een spiksplinternieuwe basisschool neergepoot te Stasegem mede dankzij de financiële ondersteuning van de Vlaamse regering. Ook nu wordt verder geïnvesteerd, reeds meer dan 300.000 euro, in onze stedelijke basisscholen:

• Vrije Basisschool St.-Augustinus te Stasegem: 102.025 euro voor het herinrichting van de kleuterklassen en de renovatie van de turnzaal.
  • Vrije Basisschool Heilig Hart te Harelbeke: 102.025 euro voor de vernieuwing van het sanitair blok en de omvorming van de oude toiletten tot een klaslokaal.
  • Vrije Basisschool Maria te Harelbeke: 100.367 euro voor de renovatie van de turnzaal, traphal, gang en kleuterklassen

Een goede zaak dat we in Harelbeke meeprofiteren van de inhaalbeweging die de Vlaamse regering wil maken op het vlak van schoolinfrastructuur!

Een sterke handelskern

Op de gemeenteraad werd stevig gediscussieerd over de nieuwe toekomstvisie lokale economie. Een serieuze uitdaging die nog groter werd door de coronacrisis. Wij schoven vijf exta speerpunten naar voor om in te schrijven in het plan (lees er uitgebreider over op onze website: https://harelbeke.n-va.be)

• De afbakening van het winkelkerngebied herbekijken
  • Herziening en verhoging van de startpremies
  • Integratie van een streekproductenbeleid
  • Toerismebeleid inschrijven in het plan
  • Een toekomstvisie op beleving

Het stadsbestuur stemde alle vijf de voorstellen weg, alweer een gemiste kans! De visie die zij voorlegden was niet meer voor herziening vatbaar ook al zou dit de toekomstvisie sterker maken. Want lokale welvaartscreatie is broodnodig om een leefbare en financieel gezonde stad te creëren.

Coronacrisis

Vanuit onze fractie legden we heel wat voorstellen op tafel om de coronacrisis te baas te kunnen. Naast het acuut crisisbeleid is ook aandacht nodig voor de sociale en economische relance. Enkele voorstellen werden ook effectief meegenomen. Het stadsbestuur schoof wel de meest doortastende maatregelen terzijde:

Verenigingenfonds – Goedgekeurd!

Het stadsbestuur maakt werk van een relance voor onze Harelbeekse verenigingen. Zij werden bevraagd en er werd gekeken welke noden zij hadden (bijv. beschermingsmateriaal voor jeugdverenigingen op kamp). Bovendien ondersteunt de Vlaamse regering onze Harelbeekse verenigingen. 276.000 euro wordt voorzien voor onze sport-, cultuur- en jeugdverenigingen!

Opschorten belastingen – Afgekeurd!

Al van in den beginne verzetten we ons met de N-VA resoluut tegen de doorgevoerde belastingverhoging. Deze nu opnieuw terugdraaien, zal de koopkracht van onze inwoners versterken. Ook moeten verdoken belastingen opgehoffen worden, zoals de belasting op het openblijven na sluitingsuur voor cafés.

Zomerscholen – Afgekeurd!

144 zomerscholen werden ingericht in Vlaanderen om leerlingen met leerachterstand en de meest kwetsbaren bij te scholen. Uitstekend nieuws! We vroegen een duidelijk engagement van de schepen voor dit project, maar helaas werd er in Harelbeke geen zomerschool opgestart.

Ook de horecabon werd weerhouden. Nochtans hebben we met onze lokale handelskaart ‘Oarelbeke Weireldkoarte’ een troef in handen om dit uit te rollen. Ook het handelscomité werd te min betrokken in het relanceverhaal. Er wordt wel werk gemaakt van ons voorstel voor een online handelaarsplatform uit te rollen!

Hinder- en sluitingspremie

Onze Harelbeekse ondernemers vinden de weg naar de Vlaamse steunmaatregelen. Reeds 517 hinderpremies en 833 sluitingspremies werden aangevraagd waarvan het grootste deel al werd uitbetaald. Slechts 14 West-Vlaamse gemeenten hebben meer premies ontvangen. Dit toont dat ons economisch weefsel hard getroffen is in de stad. Lokaal ondersteunende maatregelen zijn dan ook broodnodig. Het stadsbestuur kondigde ruime tijd geleden een economisch relanceplan aan, maar tot op heden is daar nog niets van te bespeuren. We vrezen dat dit een lege doos zal zijn, nochtans legden wij voldoende voorstellen op tafel om de relance vorm te geven!

Nieuw gebedshuis

De komst van het nieuw gebedshuis langs de Kortrijksesteenweg heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Wij begrijpen de bezorgdheid van onze inwoners. Daarom is het ook belangrijk om duidelijke regelgeving vast te leggen. De Vlaamse regering Jambon I neemt hierin nu belangrijke stappen.

• Lokale gemeenschappen zullen voor een erkenning een wachtperiode moeten doorlopen waarin een doorlichting wordt gehouden
  • Buitenlandse financiering wordt strenger gecontroleerd en bestraft. Het bestuur van de lokale geloofsgemeenschap zal verplicht worden de financiële stromen (bijv. giften) voor te leggen ter controle. Elke link met extremisme moet worden bestreden
  • Er komt een nieuw sanctioneringskader om de handhaving te versterken
  • Elke bedienaar van erediensten moeten voldoen aan de inburgeringsplicht en worden aangewezen door het officiële representatief orgaan van de geloofsgemeenschap

Die officiële erkenning van de lokale geloofsgemeenschap is voor ons cruciaal. Tot op heden heeft de Harelbeekse moslimgemeenschap nog geen erkenningsaanvraag ingediend voor erediensten. De organisatie maakte wel al kenbaar om dit engagement te willen opnemen en die erkenning aan te vragen. Een goede stap voorwaarts. We kunnen het immers niet toestaan dat we als samenleving geen grip en controle hebben op religieuze erediensten.

Mobiliteitstoelage blijft behouden

De schrapping van de mobiliteitstoelage van 25% op openbaar vervoersabonnementen voor scholieren lag op tafel. Ietwat vreemd aangezien de bevoegde schepen van de groene partij is. Groen staat immers elk jaar op 14 februari met een ‘Valentrein’-actie aan het station om het openbaar vervoer te promoten. En nu wilde diezelfde partij de toelage om scholieren aan te zetten het openbaar vervoer te nemen afschaffen? Inconsequent. Het was al snel duidelijk dat dit opnieuw een besparingsoefening was.

Heel wat scholieren maken gebruik van die toelage. Harelbeke heeft maar één secundaire school tot en met de tweede graad, dus heel wat jongeren trekken met het openbaar vervoer naar buurtgemeenten om daar school te lopen. De toelage afschaffen zou het voor hen een pak duurder maken. Uiteindelijk keerde het stadsbestuur na goed oppositiewerk op zijn stappen terug. De toelage blijft dus behouden!

Aanhoudende droogte

De droogte speelt Vlaanderen sinds enkele zomers parten. In de gemeenteraad drongen we al meermaals aan op een doortastend droogteplan in onze stad. Zeker voor onze landbouwers is dit noodzakelijk, want waterschaarste kunnen zij missen als kiespijn. Daarom moeten ook lokaal maatregelen genomen worden om de aanhoudende droogteperiodes te baas te kunnen, zoals de aanleg van bufferbekkens. Er is al heel wat kennis over de problematiek, nu wordt het tijd om over te gaan tot actie!